05.01. – 05.02.:  Lykke Frydenlund / Karen Ingeborg Bye

‘TEGNINGER’

lykke-frydenlund
Foto : Halvard Haugerud

Lykke Frydenlund er født, bor og arbeider i Oslo. Hun har som billedkunstner arbeidet mye med fargesetting av arkitektur, både eksteriør og interiør, bl.a. Hamar OL amfi, ‘Studentsiloen’ på Grünerløkka og NRK Østlandsendingen på Myrens verksted i Oslo. Målet med utstillingen i Tegnerforbundet er å vise nye verk som er utviklet gjennom erfaringer med arkitekturrelaterte arbeider i det offentlige rom; arbeider på glass og fargesetting. Frydenlunds nye arbeider spiller videre på denne erfaringen, men transformerer uttrykket over på papir i glass og ramme.

Lykke Frydenlund er utdannet ved Statens håndverks og kunstindustri skole (SHKS) og ved Statens lærerhøgskole i forming, Notodden. Frydenlund er bla. innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Oslo kommunes kunstsamlinger, Norsk kulturråd.  Hun har hatt separatutstillinger bl.a. i Tegnerforbundet og Oslo Kunstforening og utført utsmykkingsoppdrag både fra kunstneroppnevnte utsmykkingsutvalg og private. Utstillingen er støttet av Norsk Kulturfond og BKH.

Karen Ingeborg Bye,
Dag og kveld.  Malte tegninger, tegnede malerier.

img_3251_web

Utstillingens tittel viser både til valørvariasjoner og billedinnhold, og vil bestå av flere store verk som strekker seg fra tak til gulv.

I mange år har Karen Ingeborg Bye utført store tegneinstallasjoner med kull eller pigment på papir og lerret. I denne utstillingen viser hun arbeider i akryl og gesso på papir, noen i kombinasjon med kull.

– Uansett hvilke teknikker eller materialer jeg bruker dreier mitt hovedfokus seg om stofflighet, og valører fra sort til hvitt. Bildene mine omhandler ofte naturen og landskapet, både som tilfluktsted og slagmark. Fraværet av mennesker gir meg en frihet, og bidrar til at landskapsrommet som oppstår får sin egen historie, sier Bye.

Når jeg velger det store formatet er det for å få, og gi, en følelse av å gå innover i bildet, og bli en del av det. Bli deltaker.

Karen Ingeborg Bye er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Hun har et omfattende antall separatutstillinger bak seg, og er innkjøpt av bl. a. Nationalgalleriet og Utenriksdepartementet. Bye har blitt tildelt en rekke stipender, og har siden 2014 mottatt Statens Stipend for Seniorkunstnere. Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond.