06.06 – 18.08 2013: Rune Elgaard Mortensen, Kay Arne Kirkebø og Jingxin Geng

Rune Elgaard Mortensen – «Affäire»

Elgaard Mortensen arbeider innenfor et lavmælt, minimalt billedunivers. Tegningene hans består ofte av to til fire forskjellige elementer, noen abstrakte, andre realistiske. Motivene er små, så en stor del av tegningene består utelukkende av papirets hvite flate. Dette gir arbeidene et rolig og meditativt uttrykk som motsvares av en latent uhygge i motivvalget. I bildene som vises i Tegnerforbundet finner vi bl.a. skalpeller, kranier og scene fra en ulovlig demonstrasjon. Tittelen ”Affäire” kan bety en ukjent reise. Dette kunne vært kunstnerens motto. Han er interessert i å formulere poetiske utsagn som kjennetegnes av det uavsluttede og flertydige.

Rune Elgaard Mortensen (f. 1980 i Danmark) har en Master fra Kunstakademiet i Oslo, og har også studert ved kunstakademiene i Århus og Trondheim. Siden 2004 har han deltatt på flere gruppeutstillinger i inn- og utland. Innkjøpt av bl.a. St. Olavs hospital, Trondheim.

cube

Kay Arne Kirkebø – «White Rooms and Cityscapes»

I denne utstillingen viser Kirkebø tegninger i tusj og kulepenn som skildrer bylandskap og interiør satt i et imaginært framtidsscenario. Han skildrer et kaotisk samfunn hvor utgangspunktet for lengst har blitt glemt, og arkitekturen ukontrollert vokser frem og danner et klaustrofobisk landskap tilsynelatende uten noen begynnelse eller slutt.

Kay Arne Kirkebø (f. 1979) har en Bachelor fra Kunsthøgskolen i Bergen. De siste årene har han deltatt på flere gruppeutstillinger, og i 2012 var han også med på Høstutstillingen. Dette er hans første separatutstilling i Oslo.

Web_fire

Jingxin Geng – «State of Inaction»

Under temaet repetisjon viser Geng strektegninger og collager i sin utstilling i Tegnerforbundet. For Geng er repetisjon måten å oppdage grunnlaget for livet og virkeligheten. Ved å tilnærme seg kunsten på denne måten finner hun at repetisjonene har sitt eget iboende system og oppdagelser. I måten Geng arbeider på kan man se spor etter Tao-filosofiens forestillinger om uvirksomhet; ved å ikke styre resultatet lar hun arbeidene utvikle seg naturlig, som igjen tillater det ferdige resultatet å fortrenge hennes egne begrensninger i forhold til forståelse.

Jingxin Geng (f. 1975 i Kina) er utdannet både i Kina og Norge, og tok sin Master ved Kunstakademiet i Oslo i 2008. Geng arbeider innenfor en rekke medier, og hennes arbeider har blitt vist både i Europa og Kina.
Bilder fra utstillingene: