07.02 – 03.03. 2013: Øivin Horvei og Ørjan Jensen

7. februar – 3. mars 2013:

Øivin Horvei
«The Saturn Archives, Explorer Series»

webGravityExplorerXII

”These studies will give us new insight into some of the photochemical processes at work in the stratospheres of Saturn, other giants in our solar system, and beyond.” ­– Scott Edgington, Cassini deputy project scientist at NASA´s Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, US

Syreholdige miljøforhold er definitivt ikke gunstig som leveområder for liv slik vi kjenner det. The Saturn Archives har funnet bevis som indikerer tidligere fuktige miljøer på Mars. Et nylig undersøkt grunnfjell avdekket høye konsentrasjoner av karbonat, som har sitt utspring i fuktige, nær nøytrale forhold, men som kan løses opp i syre. Selv om disse prøvene av gammelt vann viste at funnene ikke var syreholdige, indikerer de også et forhold som kan ha vært delvis syreholdig. Vi har grunn til å tro at slike miljøer, et sted mellom livet og intet, absolutt kan ha gitt opphav til inntil nylig ukjente former liv og arter.
The Saturn Archives´ arbeid er fokusert rundt store mengder fragmenter av funnet materiale, samlet fra flere steder gjennom hele multiverset; fra reiser og utflukter gjennom tid og rom. The Saturn Archives samler gjenstander, prøver, nye former og farger, støv og annet restaurert materiale  fra alle galaksene.
På sin siste ekskursjon ble nye former og farger oppdaget, og informasjon som inneholder tegninger og lydklipp blir nå kategorisert og arkivert. Fra tid til annen, sammen med analytiske gjennombrudd fra forskere og eksperter fra The Saturn Archives´ team, vil nytt abstrakt materiale bli presentert for publikum. Paralleller og koblinger er foreslått mellom da og nå, nå og senere, senere og da. Ting har vært, er og vil være noe nytt, gammelt og tidløst. Vi finner opp, gjenoppfinner og kopierer. Men tiden beveger seg ikke så fort at vi ikke kan se linjene. The Saturn Archives prøver å uttrykke en slags moderne og futuristisk følelse, men samtidig bevare en gammeldags estetikk og opprinnelse av tingene sett fra et fremtidig perspektiv.

Øivin Horvei (f. 1977) bor og arbeider for tiden i Boston (US) og Saturn

I prosjektrommet:
Ørjan Jensen
«Tegninger for nok en GOD HELG»

web_god_helg_07_2011-juli-15

Utstillingen er en komplett samling av alle «God helg» tegningene han har sendt til sin mailingliste, hver fredag siden 2010. Utgangspunktet for dette fortsatt pågående prosjektet, har vært å bruke enkle skisser som ellers ikke ville sett dagens lys, og bearbeide disse for å forhåpentligvis spre litt glede inn i helga.

Skissebøker vil også bli stilt ut.

Jensen har for øyeblikket sitt hovedvirke som avistegner og illustratør, men jobber også innen film, animasjon, design m.m.

Ørjan Jensen (f. 1971) har utdannelse i multimediadesign ved SHKS i Oslo og animasjon i Volda. Han har deltatt på en rekke gruppeutstillinger og filmfestivaler, både nasjonalt og internasjonalt.

www.superpop.no

Vi ønsker alle hjertelig velkommen til åpning torsdag 7. februar kl. 19!

Søndag 10. februar kl. 14 blir det omvisning og samtale med Ørjan Jensen i hans utstilling.

Bilder fra utstillingen