08.05. – 01.06. 2014: Charlotte Rostad og André Tehrani

Charlotte Rostad
”Står du på planeten, vil du ikkje merke nokon ting”

web.presse_landskap

“Om tålmodig og samvittighetsfull observasjon av mennesker. Særlig observasjonen av folk i situasjoner hvor de har mistet kontakten med sine kjente rekvisitter. Deres vante rutiner, deres klare mål, sannheter; sannheter om dem de kjenner best, og sannheter om seg selv, fristet, som resten av oss, til å tro at det er dem selv de kjenner aller best.”

Historier som ikke forteller noe.
Konkret.
Blyantstreker danner mennesker; revet ut av sin opprinnelige kontekst.
Hvem de er og hva de gjør; er i stadig forandring.

Radical Unknowing.
Fragmentert tekst.
Egne tekster satt side om side med sitater hentet fra andres forfatterskap, eller notert fritt fra minnet etter cafébesøk.

Det er i møtet mellom disse, i mellomrommet – tegningene, tekstene, betrakterne – at historiene oppstår.

Charlotte Rostad (f. 1984) har en MA fra Kunstakademiet i Trondheim. Siden 2008 har hun stilt ut en rekke ganger, og siden 2011 har hun også jobbet som kurator. Dette er hennes første utstilling i Tegnerforbundet. Rostad bor og arbeider i Trondheim.

André Tehrani
” Some General Thoughts on Wreckage”

webBarelyHistorical

Dette er den siste og avsluttende delen av en tredelt utstillingsrekke som ble innledet med André Tehranis to første soloutstillinger på NoPlace (Oslo) og Entrée (Bergen) høsten 2013. Utstillingsrekken som helhet har et tematisk omdreiningspunkt i hvordan revolusjonære fremstøt blir gjenstand for kulturell romantisering, og har mer spesifikt drøftet arven etter utopiske avantgardebevegelser som the International Movement for an Imaginist Bauhaus og den Lettristiske og Situasjonistiske  Internasjonalen.

Til forskjell fra de to foregående utstillingene i serien – som skisserte et broket, kulturhistorisk forløp ved å gjøre bruk av intrikate nettverk av spesifikke popkulturelle referanser og kunsthistoriske fotnoter – forholder den avsluttende utstillingen seg mer suggestivt til sitt kildemateriale. Videre har utstillingen på Tegnerforbundet mindre å gjøre med den popkulturelle rekuperasjonen av situasjonismen og sekstiåtterbevegelsen som de innledende utstillingene tok fatt i, men ser derimot nærmere på de visjonære idéene om arkitektur og byplanlegging som ble utformet i randsonene av 1900-tallets avantgarde.

André Tehrani (f. 1980) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Nylige utstillinger er  blant annet Game of Life, Kristiansand Kunsthall (2012), The Limits of Language Means the Limits of My World, Platform Stockholm (2013,) This House, Palais de Tokyo, Paris (2013), MONIKA STRICKER, CAB Art Centre, Brussel (2013), Sound Versus System, Kunsthall Oslo (2013), og Soft Measures, WIELS Contemporary Art Centre, Brussel (2014). Tehrani bor og arbeider i Stockholm.

Utstillingen er støttet av Statens Utstillingsstipend og Kulturrådet.