29.08. – 22.09. 2013: Minna H. Lappalainen og Øyvind Torseter

1_minna_mb_2013

Minna H. Lappalainen –  «Notes on Architecture»

Utstillingen viser en ny retning i Minna Lappalainens kunstnerskap, samtidig som de nye arbeidene står i klar sammenheng med hennes tidligere verk fra serien House and Garden. I Notes on Architecture er motiver fra nærmiljø, hus og hage byttet ut med referanser til senmodernistisk betongarkitektur med hovedvekt på beton brut. Fotomaterialet som danner grunnlag for utstillingen stammer fra et arkiv Lappalainen har arbeidet med gjennom mange år, ikke minst preget av hennes oppvekst og erfaring med finsk internasjonal modernisme.
Arbeidenes utforming spenner fra fotobaserte strektegninger til abstrakte valørstudier og betongens fysiske materialitet er tilstedeværende i form av en serie støpte modeller. Denne fysiske og konkrete materialiteten og tilnærmingen gjenfinnes også i en serie tegninger utført i kullstøv, mens utstillingen som helhet strukturers rundt modernismens vokabular av skalaforskyvninger, serialitet og materielt uttrykk.

Minna Hannele Lappalainen (f. 1964 i Finland) er utdannet bland annet ved Statens Kunstakademi  i Oslo. Hun har hatt separatutstillinger ved bl.a. Stavanger Kunstforening, Kunstnerforbundet, Haugesund Billedgalleri, Trondheim Kunstforening og Akershus kunstnersenter og har deltatt på en rekke gruppeutstillinger.

web_KoblingerTegnerforbundet2

Øyvind Torseter – «Koblinger»

Øyvind Torseters nye tusj- og pastelltegninger vises i galleriet og er satt sammen til bildesekvenser i bokform. Rekkefølge og oppbygging av sekvensene er bestemt ut i fra flyt, farger og stemning like mye som ut i fra en historie. «Koblinger» er en slags slektning av «Avstikkere», som vant Bologna Ragazzi Award i 2008.

Boken lanseres på utstillingsåpningen.

Øyvind Torseter (f. 1972) har også tidligere jobbet med tegning i bokform. Han har mottatt en rekke priser for sine bøker. Hans forrige bok «Hullet» ble kåret til «Årets vakreste bok 2013» og vil bli utgitt i ni land. Flere av tegningene hans er innkjøpt av Nasjonalmuseet.

Samtale og omvisning med Lappalainen og Torseter i deres respektive utstillinger søndag 1. september kl. 14.

Bilder fra utstillingene: