Numer 103

Numer_103_FORSIDE_HR1

YTRINGSFRIHET

– Denne første utgaven av NUMER i 2015 har ytringsfrihet som tema.

Etter angrepet på det franske satiremagasinet Charlie Hebdo 7. Januar – der 12 mennesker ble drept – deriblant fem av Frankrikes fremste satiretegnere, har debatten beveget seg fra et krav om absolutt ytringsfrihet som angår oss alle, til en pågående debatt om ytringsansvar. Terrorangrepet i København en drøy måned senere aktualiserte debatten ytterligere.

NUMER som gis ut av Tegnerforbundet har invitert ni norske kunstner- og presse- og ytringsfrihetsorganisasjoner til å kommentere angrepet på ytringsfriheten. 12 avistegnerne har gitt oss tillatelse til å trykke deres kommentarer. Slik ønsker vi å speile bredden i den pågående debatten ytringsfrihet i tekst og strek – en frihet som er under angrep.

– Morten Harper rapporterer fra tegneseriefestivalen i Angoulême i Frankrike – en hyllest til Charlie Hebdo og de drepte tegnerne.

Av innholdet ellers:

– Lars Elton har sett Svein Bollings utstilling i Galleri K. og spør når Bolling skal få den museumsutstillingen han fortjener?

– Mona Gjessing har vært i London og sett Jockum Nordströms utstilling som hun leser som en diskret kritikk av det menneskelige menasjeri.

– Kristina Ketola Bore har intervjuet tegneren Andreas Töpfer om hvordan han gir form til tanker om tegning i boka Speculative Drawing.

Marvin Halleraker har tegnet forsiden på NUMER 1/2015