Numer 104

Numer_104_forside_lavoppl

NUMER 104  2/2015.

Husker du ”De tre røverne”, Tomi Ungerers barnebok fra 60-tallet. Han hadde et stort jublende publikum helt til de oppdaget at han også tegnet politiske og erotiske tegninger. Da ble han svartelistet og emigrerte. Selv i dag er han ikke erklært stueren. NUMER anmelder den store retrospektive utstillingen han nylig hadde i New York.

Professor Dora García ved Kunstakademiet i Oslo har laget utstilling om grensene mellom fiksjon og virkelighet i en hyllest til James Joyce.

NUMER har sett på fenomenet Tørst og tegning i København. Et nytt sosialt konsept der mennesker møtes for å tegne kroki sammen over et glass vin, eller tre. Inspirasjonen har de hentet fra Drink’n Draw i New York.

Et sikkert vårtegn er Bologna Children’s Book Fair. Ragnar Aalbu har tegnet NUMERs reisereportasje fra verdens største barnebokmesse.

I årevis har Norsk Spiritualist Forening holdt sine månedlige seanser på Bolteløkka skole. En kveld møtte tegnerne Siri Dokken og Eli Hovdenakk opp med skisseblokk og blyant.

Marit Victoria Wulff Andreassen har nettopp avsluttet stor utstilling i Stavanger. Trond Borgen anmelder utstillingen under tittelen Tegningens Begjær.

Med nr.104 takker jeg av som redaktør for NUMER etter 5 år og 22. utgivelser. Jeg utvider mitt virke som frilans kritiker og journalist for å fordype meg i feltet litteratur og billedkunst.

Cecilie Tyri Holt vil være redaktør for NUMERs to neste utgivelser i 2015. E-post: numer@tegnerforbundet.no

Mobil: 90793397

For mer informasjon om nr. 104 kontakt

ansvarlig redaktør Anne Schäffer