NUMER 93

Vi er mektig stolte over at Numer er kommet inn på Norsk kulturråds innkjøpsordning for kulturtidsskrift. Det betyr at Numer blir å finne i samtlige norske folkebibliotek fra nyttår!

Her er noen smakebiter fra nr. 93:

– Numer tar tegneserier på alvor.
Kritiker og journalist Oda Bhar oppsummerer fra to seminar der tegneseriekritikk og forvaltningen av seriene ble grundig diskutert.

Morten Harper tar for seg det nordiske tegneserieprosjektet Kolor Klimax

Aktuelt stoff med tanke på Kulturrådets splitternye innkjøpsordning for tegneserier.

– At billedhuggeren Mathias Skeibrok var en humorist med saftige historier fra hjemtrakten på Lista – er ukjent for mange. Theodor Kittelsen gjorde noen av sine beste illustrasjoner til Skeibroks Sandfærdige Skrøner, det er heller ikke så kjent. Jan Kokkin, bokaktuell med Skeibrok i høst, skriver om samarbeidet.

– Trenger vi et begrepsapparat for illustrasjon? spør Morten Berner, kjentmann i illustrasjonsmiljøet og tidligere leder av Grafill.

– Tegneren Ingun Bøhn har plukket den franske tegneren Jean Jacques Sempé elegant på nesen. Humoristen Sempé som er kjent bl.a. for sine helsides serier i L’Express og Paris Match, og for forsidetegningene i The New Yorker.

– Som vanlig anmelder vi utstillinger, faglitteratur, bildebøker og tegneserier.