NUMER 98

Numer_98_forside_lowres

NUMER 98
Tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst

Årets siste utgave av NUMER har viet stor plass til Edvard Munchs arbeider på papir. Oda Bhar har intervjuet kuratorene for Munch på papir og papirkonservatoren. Edvard Munch følte seg med rette eller  urette både misforstått og trakassert til tider. Det omskapte han til bilder, til satiriske karikaturer, skriver Gerd Woll om kunstneren som malte sine fiender Fanden på veggen.

Styreleder i Tegnerforbundet etterlyser rett vegg til stor kunst i sin kommentar til saken om Vanessa Bairds omstridte veggkunst. Etter at NUMER 98 gikk i trykken, kom KORO med samme konklusjon. Hva som er den rette veggen, vites fortsatt ikke.  Kunstsosiolog Dag Solhjell etterspør eiendomsretten til det offentlige rom i sin kommentar til samme sak.

Drøbak er en av flere byer i Norge med fribystatus. Nå har byen tatt imot sin andre avistegner. Jeg tegner til jeg dør, sier Fadi Abou Hassan, som ble forfulgt, trakassert og fengslet i Syria for sine politiske tegninger mot det syriske regimet. Ved hjelp av International Cities of Refuge Network (ICORN) har han fått status som fribytegner og opphold i Norge. Les hans historie!

Øystein Hauge oppsummerer pluss og minus i kunsttriennalen Bergen Assembly 2013 i en grundig anmeldelse.

Ingun Bøhn skriver om sitt møte med Karen Blixen i et billedlagt essay.

Som vanlig har vi Bokskatt, Bilde velger dikt, og ikke minst grundige anmeldelser av bildebøker og tegneserier for voksne og barn.

Baksidebildet er denne gangen tegnet av Kristian Hammerstad, som blant annet tegner for The New York Times.

Forsiden viser Edvard Munch, Dødsdans, litografi 1915. (©Munch-museet/Munch-Ellingsen Gruppen/BONO Oslo 2013)