Kommende utstillinger

26.05. – 03.07.: Siri Dokken, Fam Ekman og Mari Kanstad Johnsen

‘Dette har hendt — Avistegninger av Siri Dokken’

blaa_dragesiv171215

Siv Jensens klør krafser på parketten, en engstelig Hareide dasker Anundsens bare rumpe, under nattehimmelen vender en neanderthaler blikket mot stjernene og fra et tivoli går en stor teddybjørn hjemover med en mann under armen.

Siri Dokken har vært fast tegner i Dagsavisen siden 1995. Dokkens avistegninger er kjent for sin presise strek, som kombineres med en nådeløs observasjonsevne, men like ofte med stor varme. Siri Dokken sier hun ønsker å oppnå refleksjon hos leseren. På veien til det målet er alle virkemidler tillatt: Uhyrlige overdrivelser, poesi, provokasjon, humor, patos eller surrealisme. Og selv om kanskje ikke alt har hendt akkurat på den måten hun beskriver, føles det likevel som om det har det.

Dokken (født 1966), er utdannet ved SHKS (nå KHiO), har gitt ut flere bøker og deltatt på utstillinger i Norge og utlandet. Tegningene har vunnet flere priser, blant dem den svenske EWK-prisen og hun har to ganger vunnet ”Årets Avistegning”. Flere tegninger er innkjøpt av Nasjonalmuseet og Nasjonalbiblioteket.

‘Highlights etc’ – Fam Ekman

KATTEns-sk

Fam Ekman er en svensk-norsk billedkunstner, illustratør og forfatter som er særlig kjent for sine vakre og særegne bildebøker for barn og voksne.

Tekstene i Ekmans bøker er korte og underfundige og tar ofte utgangspunkt i eventyrmotiver og dyrefabler. Illustrasjonene er som regel utført som kollasjer av papirbiter med grafiske mønstre og figurer i avstemte farger. Fam Ekman regnes som en av de aller fremste billedbokkunstnerne i Norge.

– Jeg har holdt på med billedbøker i mange år, for det meste egne tekster og bilder, de har vært selve aksen i livet mitt. Noen av bildene har fløyet sin vei, noen har blitt, og blir å se i Tegnerforbundet. I utstillingen vil du få se katter i utvalg, general med knappenål, sinte menn med epler, værelsespiker og hagenisser, ridder med kakespade, et slott med stesøstre, noen eldre barn og en jente i biter og mye mer, sier Fam Ekman.

Ekman (født 1946 i Stockholm) er utdannet ved SHKS og Statens kunstakademi i Oslo. Hun har mottatt Brageprisen, Nordiske tegneres pris, Bokkunstprisen, Klassikerprisen, Riksmålsprisen og Kritikerprisen, og er innkjøpt av Riksgalleriet, Nasjonalmuseet og Nasjonalbiblioteket.

2. juni kl 17.00 vil boken Fuglebadet lanseres i Tegnerforbundets lokaler.

Mari Kanstad Johnsen

Bilde-Mari-K-J

Mari Kanstad Johnsen bor og arbeider som billedkunstner, frilans illustratør og forfatter i Oslo.  Siden endt utdannelse i 2010 har hun illustrert 11 billedbøker, hovedsakelig barnebøker, men også artist books produsert ved kunstneropphold i Nederland og Italia.

Hun barnebokdebuterte i 2011 med illustrasjoner til de kritikerroste bildebøkene Barbie-Nils og pistolproblemet og Vivaldi. Med Livredd i Syden debuterte hun som forfatter.

Kanstad Johnsen (f. 1981, Bergen) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og ved Konstfack i Stockholm. Hun har hatt flere utstillinger i inn- og utland, og høstet en rekke priser for arbeidet sitt. Hun er innkjøpt av Nasjonalbiblioteket.

Åpning i Tegnerforbundet torsdag 26. mai kl. 18. Velkommen!

11.08. – 11.09.: Liv Dessen, Øyvind Sørensen

Åpning torsdag 11. august kl. 18.

23.09. – 23.10.: Tegnebiennalen: «Skissen»

Åpning fredag 23. september kl. 18.

Tegnebiennalen vises også på følgende steder: Galleri LNM, Galleri Soft, Galleri Format, Galleri Norske Grafikere, Billedhoggerforeningen, ROM for kunst og arkitektur, Kunstnerforbundet, Vigeland-museet og Kunstnernes Hus. Periodene vil variere og blir annonsert.

04.11. – 11.12.: Tegnebiennalen: Sol LeWitt / Terje Roalkvam, Paul Brand og Dag Skedsmo.

Åpning fredag 4. november kl. 18.

Arrangement i utstillingsperioden: Biennaleseminar i samarbeid med KHiO fredag 18. november.
Foredrag ved Avdelingsdirektør for samtidskunst ved Nasjonalmuseet, Sabrina van der Ley onsdag 23. november kl. 17.