Kommende utstillinger

(Siden oppdateres etterhvert som vi får inn mer informasjon om hver utstilling)

05.01. – 05.02.:

Separatutstillinger:

Lykke Frydenlund,
‘TEGNINGER’

lykke-frydenlund
Foto : Halvard Haugerud

Lykke Frydenlund er født, bor og arbeider i Oslo. Hun har som billedkunstner arbeidet mye med fargesetting av arkitektur, både eksteriør og interiør, bl.a. Hamar OL amfi, ‘Studentsiloen’ på Grünerløkka og NRK Østlandsendingen på Myrens verksted i Oslo. Målet med utstillingen i Tegnerforbundet er å vise nye verk som er utviklet gjennom erfaringer med arkitekturrelaterte arbeider i det offentlige rom; arbeider på glass og fargesetting. Frydenlunds nye arbeider spiller videre på denne erfaringen, men transformerer uttrykket over på papir i glass og ramme.

Lykke Frydenlund er utdannet ved Statens håndverks og kunstindustri skole (SHKS) og ved Statens lærerhøgskole i forming, Notodden. Frydenlund er bla. innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Oslo kommunes kunstsamlinger, Norsk kulturråd.  Hun har hatt separatutstillinger bl.a. i Tegnerforbundet og Oslo Kunstforening og utført utsmykkingsoppdrag både fra kunstneroppnevnte utsmykkingsutvalg og private. Utstillingen er støttet av Norsk Kulturfond og BKH.

Karen Ingeborg Bye,
Dag og kveld.  Malte tegninger, tegnede malerier.

img_3251_web

Utstillingens tittel viser både til valørvariasjoner og billedinnhold, og vil bestå av flere store verk som strekker seg fra tak til gulv.

I mange år har Karen Ingeborg Bye utført store tegneinstallasjoner med kull eller pigment på papir og lerret. I denne utstillingen viser hun arbeider i akryl og gesso på papir, noen i kombinasjon med kull.

– Uansett hvilke teknikker eller materialer jeg bruker dreier mitt hovedfokus seg om stofflighet, og valører fra sort til hvitt. Bildene mine omhandler ofte naturen og landskapet, både som tilfluktsted og slagmark. Fraværet av mennesker gir meg en frihet, og bidrar til at landskapsrommet som oppstår får sin egen historie, sier Bye.

Når jeg velger det store formatet er det for å få, og gi, en følelse av å gå innover i bildet, og bli en del av det. Bli deltaker.

Karen Ingeborg Bye er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Hun har et omfattende antall separatutstillinger bak seg, og er innkjøpt av bl. a. Nationalgalleriet og Utenriksdepartementet. Bye har blitt tildelt en rekke stipender, og har siden 2014 mottatt Statens Stipend for Seniorkunstnere. Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Velkommen til åpning torsdag 5. januar kl. 18! Tale ved styreleder Janine Magelssen. Enkel servering.

_

NB: Artist talk med Karen Ingeborg Bye søndag 8. januar kl. 13. Åpent for alle, ingen påmelding.

09.02. – 12.13.: Per Teljer / Trond Hugo Haugen

bunny-mindre-2

Per Teljer (født 1970) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim (1992 til 1997).

I Norge og internasjonalt er Per Teljer best kjent som video- og filmskaper. Først i videokunstgruppen Sunny Heart Videos (1994-1997), og siden 1997 med egne produksjoner. I 2014 la han imidlertid kameraet til side og vendte tilbake til tegning og maleri. På Tegnerforbundet vil han presentere verker produsert i 2016. Hovedsakelig mørke, dystopiske arbeider i kull og olje på lerret.

UTTAK_TF_FEB2019

Trond Hugo Haugen arbeider med hovedvekt på tegning og større flerårige kunstprosjekt i det offentlige rom, som inkluderer egne verk innenfor en politisk, historisk og stedsrelatert kontekst og engasjement i kunstnerstyrte initiativ og institusjoner.

Utstillingen UTTAK er et uttak fra en arbeidsplass, fra en arbeidsprosess, fra et kunstnerskap og fra vår historie etter 1975.

16.03.-23.04.: Sissel Fredriksen / Hans B. Hansen

27.04.-28.05.: Andreas Lærum / Sara Wallgren / Kristin Evensen