Kommende utstillinger

11.08. – 11.09.: Liv Dessen, Øyvind Sørensen

Jazz bilde

Liv Dessen

Livs arbeider blir til over tid. Hun har ingen plan for motivet før hun starter, og under arbeidet lar hun følelser, tanker, minner, kunnskap og innlevelse få fritt spillerom.

Som konfetti kastes ideer og innfall utover flaten i form av tegn, farger, prikker og streker som skaper et kaos, men likevel med litt motstand. Enhver liten eller stor sensasjon fører øyet videre og muliggjør en opplevelse av hele billedinnholdet. Dessen liker seg der, i konsentrasjonen med blikket i en impulsiv prosess der hun enten vil tilføre, ta vare på eller forkaste.

Liv Dessen er født i 1935, og bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet bl.a. ved School of the Museum of Fine Arts i Boston, og ved Asker Malerskole. Hun er innkjøpt av Nasjonalgalleriet og en rekke offentlige samlinger, og har hatt separatutstillinger bl.a. i Tegnerforbundet, Galleri LNM og Oslo Kunstforening.

Øyvind Sørensen

Øyvind Sørensen regnes som Norges første avistegner.

Han ble ansatt som tegner i Aftenposten i 1909, der han jobbet frem til sin død. Han ble særlig kjent for sine treffsikre portretter, blant annet i Aftenpostens A-magasinet. Han tegnet i ukebladet Urd, i vittighetspressen og i andre ukeblad og julehefter, og illustrerte over 60 bøker. Sørensen var en av Tegnerforbundets åtte grunnleggere og formann fra 1916-18 og 1929-31.

Øyvind Sørensen (1887-1962) var født i Fredrikstad. I tillegg til arbeidet som avistegner og illustratør, deltok han på en rekke utstillinger med frittstående arbeider, og er representert i Nasjonalgalleriet.

Åpning torsdag 11. august kl. 18.

23.09. – 23.10.: Tegnebiennalen: «Skissen»

Screen Shot 2016-06-03 at 15.47.17

Åpning fredag 23. september kl. 18.

Tegnebiennalen vises også på følgende steder: Galleri LNM, Galleri Soft, Galleri Format, Galleri Norske Grafikere, Billedhoggerforeningen, ROM for kunst og arkitektur, Kunstnerforbundet, Vigeland-museet og Kunstnernes Hus. Periodene vil variere og blir annonsert.

04.11. – 11.12.: Tegnebiennalen: Sol LeWitt / Terje Roalkvam, Paul Brand og Dag Skedsmo.

Åpning fredag 4. november kl. 18.

Arrangement i utstillingsperioden: Biennaleseminar i samarbeid med KHiO fredag 18. november.
Foredrag ved Avdelingsdirektør for samtidskunst ved Nasjonalmuseet, Sabrina van der Ley onsdag 23. november kl. 17.