Kommende utstillinger

2014

04.12. – 23.12.: Åpent Hus – salgsutstilling med Tegnerforbundets medlemmer Åpent hus er en årlig salgsutstilling for Tegnerforbundets medlemmer som holdes i vårt galleri i Rådhusgaten 17. Her kan publikum oppleve et variert utvalg av tegnekunst i alle prisklasser, og kanskje finne en julegave?

06.01. - 25.01.: Kunstakademiet i Tromsø
Kunstakademiet i Tromsø vil åpne utstillingsåret i Tegnerforbundet. Akademiet har invitert billedkunstner Andreas Siqueland til å lede åtte studerende frem mot utstillingen; Robel Temesgen Bizuayehu, Madelen Eliasson, Simon Gran-Danielsson, Cal Harben, Linus Krantz, Beate Persdotter Løken, Georgia Munnik, Andreas Siqueland, Ane Cecilie Valasjø.

29.01 – 22.02.: Susanne Roti, Kjersti Lande og Veslemøy Sparre Jansen

SUSANNE ROTI:
Susanne Roti sine arbeider befinner seg i sjiktet mellom bilde og plagg og mellom representasjon og virkelighet. Tegningene utføres med kulepenn og trykkes digitalt på tekstil, som videre formgis til klesplagg. Arbeidene består av både sydde detaljer og tegning av stofflighet og tekstur. De viser på en og samme tid et plagg og ideen om et plagg.

KJERSTI LANDE:
Somewhere, There bærer med seg en lengten etter et annet sted. Det kan være et fiktivt sted, et sted det er fysisk umulig å befinne seg, som i det ytre verdensrom, eller stedet man alltid har ønsket seg til. Med blyant gjengir jeg et fotografi fra Uluwatu, Bali. Jeg tviler på at jeg noen gang vil dra dit. Detaljene gjenoppstår flekkvis på papiret. Grafittlaget tar gradvis form. Omgivelser dannes.

VESLEMØY SPARRE JANSEN
Utstillingen vil vise gouacher med motiv hentet fra Lærdals trehus-arkitektur og farger. Brannen i Lærdal viste hvor lett det kan ende med tap av vesentlige deler av vår kulturarv. Prosjektet viser hus som alle er representative for denne kulturarven som vi fortsatt har, ikke minst i mindre byer og tettsteder. Brannen i Lærdal, og de verdier som står på spill, har derfor gyldighet for hele landet.

26.02 – 29.03.: Camilla Engman og Hanne L. O. Kristoffersen

CAMILLA ENGMAN:
“I Camilla Engmans arbete gömmer sig en tyst och långsam värld där omedvetenheten om det egentliga slutmålet och endast vaga impulser om vart hon är på väg formar en omisskännlig värld där människor, djur och former förenas i varandra, tar avstamp i ensamheten, gräver och blickar ut mot stjärnorna och ger oss pusselbitar ur livet.”

HANNE L.O. KRISTOFFERSEN
‘My mother was a feminist…’
Tegningene kan leses som en historie om mellommenneskelige relasjoner. Uttrykket representerer en forlengelse av portrettet/selvportrettet og forteller historier om personer som ikke er fysisk synlige. Tegningene er hovedsaklig holdt i gråskala i varme og kalde fargetoner utført med farveblyant på sort papir. Utstillingen følges av en publikasjon med tekst og videoprosa.

09.04. – 03.05.: Bertil Greging og Barbara Czapran

BERTIL GREGING
‘Pappskallepapirarbeider’
Jeg vil vise tegninger/collager uført på papir og papp. En rask metode og teknikk som frigjør og tildels utvider mitt uttrykksbehov. Noen tegninger vil være hele, andre tegninger vil være skåret /revet opp for å danne et nytt hele i et annet arbeid. Oljestift, tørrpastell, akrylmaling, grafittspray, maskeringtape, blyant, pensel, collagelim blir brukt om hverandre for å danne komposisjon, linjer, flater og farger.

BARBARA CZAPRAN
‘Stillheten er mitt papir’
Lavverdimaterialer som bølgepapp, kartong, papir, papp, brukte fyrstikker etc, er noe som alltid har interessert meg. Arbeidsteknikken er både krevende og langsom, og endrer ofte materialets opprinnelige uttrykk.Ved utforskingen av lavverdimaterialene og endringen av deres opprinnelige uttrykk, prøver jeg å sette søkelyset på hva disse verdiene egentlige består av, og hvorfor vi det hele tatt deler opp ting i ulike kategorier.

07.05. – 31.05.: Love Dahlstedt og Silje Rønneberg Hogstad

LOVE DAHLSTEDT
Love Dahlstedts bilder utgår ifrån stilleben byggda av objekt från nu och då.
Teman rör sig bl.a. kring obehandlade fragment av minne, skam och tillkortakommande.
Händelser, ögonblick och objekt som kan påminna om känsla av evig utsatthet och misslyckande, reell eller ej.

SILJE RØNNEBERG HOGSTAD
Livet innenfor hjemmets fire vegger er en tilbakevendende tematikk i Silje Rønneberg Hogstads tegninger. Ofte låner hun elementer fra ulike former for barnekultur og fordreier dem i et spontant uttrykk hvor det humoristiske og det truende kombineres.

06.06. – 12.07.: Østlandsutstillingen

13.08. – 13.09.: Lewis & Taggart