God jul (og åpningstider)!

julekort_TF

Åpningstider i julen er som følger (Åpent Hus står t.o.m. lille julaften);

Fredag 19. desember: 11-17.
Lørdag 20. desember: 12-16
Søndag 21. desember: 12-16
Mandag 22. desember: 11-16
Lille julaften: 11-17
Julaften – t.o.m 5. januar: Stengt
6. januar: Åpning utstilling Kunstkademiet i Tromsø kl. 18

Østlandsutstillingen 2015 i galleri BOA, galleri LNM og Tegnerforbundet, Oslo

ostlandsutstillingen stempel-logo 2015

SØKNADER kan sendes innen 1. februar 2015 på http://www.ostlandsutstillingen.no/soknadsskjema. Årets utstilling er basert på fri innsendelse for søkere fra Østlandet og Schleswig-Holstein.

Den 36. Østlandsutstilling består av en vandreutstilling i Oslo (06.06.-12.06.2015) og Kiel (17.01.-18.03.2016), seminar (06.06.15), stedsspesifikke verk, performance-program i Oslo, flere formidlingsprosjekter og en to språklig katalog. Årets utstilling er utviklet i samarbeid med galleriene BOA, LNM og Tegnerforbundet i Oslo og billedkunstnerorganisasjon BBK Schleswig-Holstein i Kiel og Landesbibliothek i Kiel.

Med tittelen Wer ist wo wer? Was ist wo was? – Identitet: menneske og sted vises Østlandsutstillingen for første gang på 13 år i Oslo igjen.
I vår samtid er fokus på identitet et stadig tilbakevendende tema. For å oppdage mer av sin egen identitet og for å utvikle den, trenger mennesket å identifisere egne og andres sosiokulturelle miljøer og en tilknytting / distanse til disse. Samtidskunstens mangfold kan inspirere betrakteren til å finne flere sider av sin identitet. Stedet, der man opplever kunsten eller der en oppdager flere sider av sin identitet, er ofte, men ikke alltid, av stor betydning. Derfor er et av de sentrale spørsmålene som vi inviterer kunstnere til å svare på gjennom sitt kunstneriske uttrykk: Hvordan påvirker stedet (inkludert kunst i offentlig grom, kunst i utstillinger, kunst hjemme hos folk) den identitetsdannende prosess hos mennesker? Og hvordan påvirker kunstnernes og betrakterens egen identitet opplevelsen av et sted/rom?

Kunstneren kan utforske sin egen identitet og gir inspirasjon til betrakteren gjennom mange ulike uttrykk: maleri, skulptur , video, lyd, performance, tegninger, grafiske arbeider, stedsspesifikke verk med mer. Om disse arbeidene er kjempe store veggtegninger, bitte små skulpturer, nonfigurative eller figurative – det er opp til kunstneren selv å velge. Alle uttrykk ønskes velkommen til juryeringen. Du som kunstner / kunstnergruppe kan søke med 1-3 arbeider med tilknytning til denne tematikken.

Nytt i 2015:
• Tema for årets Østlandsutstillingen speiles i tittelen: Wer ist wo wer? Was ist wo was? – IDENTITET: MENNESKE OG STED
• Det deles ut tre priser à 15.000 kroner – èn pris til det mest markante 2-dimensjonale verk, èn pris til det mest markante 3-dimensjonale verk og èn pris til det mest markante audio-visuelle verk.
• Det utarbeides et performance-program for Oslo i samarbeid med Performance Art Oslo.

Mer informasjon om tema og reglementet for 2015 på www.ostlandsutstillinge.no

Åpent Hus er åpent til 23. desember

ApentHus7934web

Åpent hus er en årlig salgsutstilling for Tegnerforbundets medlemmer som holdes i Tegnerforbundets galleri i Rådhusgaten 17. Her kan publikum oppleve et variert utvalg av tegnekunst i alle prisklasser, og kanskje finne en julegave?

I tillegg til et stort antall medlemmer, har vi invitert to tegnere som har fått tildelt hver sin vegg i galleriet. Per Dybvig stiller ut originaltegninger fra boka ‘Julefuten’ (Bjørn F. Rørvik/Per Dybvig), og Solveig Bergene viser verket ‘24 Darlings’.

Julekortverksted med Anna Fiske, søndag 7. desember!

Plakat_mail

Vi tegner og klipper pepperkakekort og nissekort. For barn og voksne. Ingen påmelding. Gratis.

Søndag 7. Desember | TEGNERFORBUNDET
Klokka 13.00 – 15.00. Rådhusgata 17.

(Vi har samtidig salgsutstilling i galleriet; Åpent Hus 4.-23.12)