Casa Randi på Tenerife

SALG AV CASA RANDI

November 2016:

Som følge av årsmøtevedtak vil Casa Randi nå legges åpent ut for salg. I den forbindelse ønsker vi å formidle informasjon om eiendommen og om salgsprosessen.

«Casa Randi», Icod de los Vinos, Tenerife. Opprinnelig en gammel finca (gård), redesignet av arkitekt Geir Grung til å fungere som bolig og atelier i forbindelse med at Arnold Haukeland ervervet eiendommen i 1968.

«Arnold Haukelands minne»

Andelslaget «Arnold Haukelands minne» ble opprettet av Tegnerforbundet (TF), Norsk Billedhoggerforening (NBF) og SA Steinskulptur (StSk) i forbindelse med kjøpet av Casa Randi i 1985. Andelslaget eier Casa Randi har egne vedtekter som beskriver eierandeler, virksomhetens formål og retningslinjer for drift, og for salg.

Formål

Andelslagets formål er «å gi norske kunstnere og kunstnere bosatt i Norge anledning til å bo og arbeide på andelslagets eiendom, og hente arbeidsimpulser fra Tenerifes særpregede miljø, landskap og klima».

Salg

Andelslagets vedtekter gir følgende retningslinjer for salg:
«Dersom andelslagets eiendom må selges, skal salgssummen fordeles mellom partene i samme forhold som partenes andeler av kjøpesummen. Kjøper som vil videreføre andelslagets formål skal foretrekkes. Slikt salg innebærer oppløsning av andelslaget og skal godkjennes av partenes årsmøter. Dersom noen av partene ønsker å selge sin andel, har de gjenværende førsteretten til å løse vedkommende part ut.»

Bilder og mer informasjon:

Styrene i TF, NBF og StSk startet allerede i fjor høst sonderinger med siktemål om å finne frem til
en mulig kjøper som kunne tenkes å videreføre drift av Casa Randi etter dagens formål. Det ble
samtidig også bestilt ny takst.

Takst: 170.550,- Euro

Det lokale firmaet «Estudio Arquitectura Técnica» gjennomførte befaringer og taksering i november
2015. Taksten tilsvarer ca. 1.530.000,- NOK.

Anna Haukeland

I november i fjor tok vi kontakt med Anna Haukeland. Hun er barnebarn av Randi og Arnold Haukeland, kunsthistoriker, kurator og leder av «Arnold Haukeland Collection». Hun har vist stor entusiasme for Casa Randi og er den som i dag administrerer kunstneroppholdene på vegne av TF, NBF og StSk.

Anna Haukeland har ønsket å overta eiendommen med formål om å opprettholde samme type drift som i dag, der stedet leies ut rimelig til norske kunstnere. I tillegg har hun beskrevet planer om å arrangere et årlig, invitert residency-opphold, fortrinnsvis for en norsk kunstner. Denne vil kunne få
vist arbeidene sine fra oppholdet i samarbeid med Tenerifes museum for samtidskunst, «Tenerife Espacio de las Artes» (TEA) beliggende i Santa Cruz. Anna har også tidligere samarbeidet med TEA: http://www.arnoldhaukeland.no/news/recent-events/.

Anna er tilbudt å overta eiendommen under takst, til en sum omtrentlig tilsvarende opprinnelig kjøpesum (justert for økning i kroneverdi). Det har dessverre ikke lykkes henne å skaffe finansiering.

Fremdrift

Målet i første omgang er å finne frem til en kjøper som vil drifte Casa Randi som et sted for kunstneropphold. Ut over dette vil vi følge normale prosedyrer for salg.

Vi søker nå altså kontakt med seriøse interessenter, en enkeltperson, en organisasjon eller en gruppe av deleiere, som ønsker å danne en stiftelse, en forening eller et nytt andelslag med vedtekter som viderefører dagens formål. Også i dette tilfellet vil vi kunne diskutere en kjøpssum under takst, slik vi har gjort det med Anna.

Vi vet at enkelte av våre medlemmer kan tenkes å overveie kjøp, eventuelt i form av deleierskap. Om disse ønsker et samarbeid med Anna mht drift, eller muligens eierskap, kan hun gjerne kontaktes på telefon. Anna kan også besvare praktiske spørsmål om eiendommen.

Anna Haukeland: tlf. 97 78 58 79

Seriøse henvendelser om kjøp formuleres skriftlig og sendes til følgende mailadresse:

camilla@skulptur.no

Merk e-posten «Casa Randi»

Frist: 5. desember 2016

Janine Magelssen

Thor Sandborg

Christine Aspelund 25. oktober 2016

Sammen med Norsk Billedhoggerforening og Steinskulptur eier vi eiendommen Casa Randi på Tenerife. Den består av et hovedhus med med to soverom, stue, spisestue, kjøkken og stort atelier, et anneks med to soverom og en deilig hage. Casa Randi ligger i landsbyen Icod de los Vinos som ligger nord/vest på øya. Tenerife har et behagelig klima året rundt. Det blir sjelden for varmt og temperaturen ligger på rundt 25 grader.

Årsmøtene i TF, NBF og Steinskulptur har vedtatt at Casa Randi på Tenerife skal selges. Denne prosessen tar tid. Inntil stedet er solgt, fortsetter vi å leie ut.

Søk om opphold på Casa Randi for perioden 21. august i år t.o.m. 20 august 2017.
Søknaden må inneholde ønsket periode og ev. alternativ periode. Skriv en kort søknad og begrunn oppholdet. Arbeidsopphold blir prioritert og barnefamilier prioriteres i skoleferier, men vi gjør oppmerksom på at da er reisen ofte dyr.

Alle billedkunstnere kan søke om opphold, men medlemmer i NBF og TF har prioritet hvis flere søker om samme periode.

Søknadsfrist: 20. mai 2016.

Søknad sendes: post@casarandi.no

Informasjon om Casa Randi, Tenerife
Casa Randi eies av Norsk Billedhoggerforening (NBF)/Steinskulptur  og Tegnerforbundet (TF). Det er m.a.o. medlemmene i disse organisasjonene som eier stedet og har ansvaret for det. Medlemmene av disse har prioritet til å bruke stedet, men andre kan få leie det hvis det er ledig, men må betale litt mer.

Casa Randi har enkel standard og er et arbeidsted mer enn et feriested. Man kan leie stedet inntil to mnd. av gangen og man kan få ha stedet alene. Men etterspørselen er stor, så hvis flere melder sin interesse for samme periode, ber vi dere ta kontakt med hverandre og bli enige om en løsning. Når du har fått bekreftet opphold for en periode, blir du bedt om å betale depositum. Husk å si ifra til oss hvis turen blir avlyst! Hvis turen blir avlyst må den avtalte vedlikeholdsleie=depositum, betales. Mer info om priser for opphold følger under.

Icod de los Vinos er «vår» landsby, den ligger mot nordvest. Klima på den delen av Tenerife kan være fuktig. Er det regn en dag, skinner sansynligvis sola 3/4 time kjøring over fjellet. Hvis huset har stått ubrukt en periode vil det trenge utlufting når noen kommer. Fuktigheten der nede kan vi ikke gjøre noe med, men husk å lufte godt. Det er i sør de typiske turiststedene ligger, der er det varmere og mer ørkenklima. Icod er en gammel by med mange vakre hus, frodige hager og mange trær. Her finner du også de butikkene du trenger, bensinstasjon og bilverksted, banker og leger. Vil du ha flere kulturtilbud, som museer ol., kan du reise til hovedstaden Santa Cruz som ligger ca. 6 mil mot nordøst.

Hovedhuset er en gammel finca, dvs bondegård og ligger i øvre del av byen, ca 2 km. fra sjøen. Tomta er på vel 800 m2, rundt hele er det en høy mur som skjermer for innsyn. Hagen er frodig med appelsin- og sitrontrær, plen med palmer, mimosa og nåletrær, blomstrende busker og vakre blomsterbed. Hovedbygningen består av stue, bad soverom og ateliet på 42 m2. Annen etg. består av stue/sov og bad. Hagehuset inneholder to soverom med innlagt vann. Stedet blir stadig vedlikeoldt, men pga fuktighet dukker det opp nye behov. Både sengetøy og mengder av håndklær (inkl. badehåndklær) finnes på stedet. Det er også en vaskemaskin der. Det finnes masse informasjon/bøker om stedet og Tenerife i Casa Randi.

Adresse, telefon og internett: Casa Randi, Calle Bethencourt Castro 13, 38430 Icod de los Vinos, Tenerife. Tlf: 00 34 922 81 23 52. Postgang til Tenerife er sen. Det er internettilgang i huset.

Betaling for opphold (vedlikehold):

Medlemmer av TF og NBF pr. uke:
Enkelt pers. : kr. 1 000
Famile m. barn under 15 år kr. 1 500
Familie m. barn over 15 år kr. 2 000

Ikke-medlemmer, pr. uke:
Enkeltpers: kr. 1 200
Familie m. barn under 15 år: kr. 2 500
Familie m. barn over 15 år: kr. 3 000

Døgnpris pr. pers. medl/ikke-medl kr. 200/300
Døgnpris familie medl/ikke-medl kr. 500/700

Det er utrolig viktig at alle gjør opp for seg og sine gjester. Stedet må sansynligvis selges hvis vi ikke klarer å dekke vedlikeholdsutgiftene med opphold.

Vi forbeholder oss retten til å sende regning i etterkant hvis du har hatt overnattingsgjester som ikke gjør opp for seg.

Depositum ved opphold 1-4 uker
Enkelt pers: kr. 1 000
Familie: kr. 1 500

Depositum ved opphold over 4 uker: kr. 2 000

Det må betales depositum ved tildeling av plass. Depositum refunderes ikke ved avbestilling. Du kan ev. få det dekket av forsikring. Husk å merke innbetalingen med navn.

Vi ber dere overføre beløpet til konto: 0533 3275963 eller kontakte TF, så sender vi en faktura. Dere vil bli bedt om å betale et depositum, for å sikre at vi ikke ender opp med avbestillinger like før avtalt opphold. Vi henstiller til brukerne at det blir gjort opp for alle som er med på turen, også de som kommer og er der uten å ha sagt fra til oss på forhånd. Det har vært noen uregelmessigheter, og får vi ikke inn penger, har vi ikke råd til å holde det.

Vaktmester: Juan Jesus, tlf +34 625 026 538. Juan er ansatt for å passe på eiendommen. Ønsker du at han gjør vasken etter deg, gjør du opp med ham direkte. Ring Juan før du reiser hjemmefra og si fra hvilken dag du kommer (på spansk)!

Reisen: Flere flyselskaper, bl.a. Norwegian flyr direkte til Tenerife, i tillegg til div. charterselskaper. Sjekk også Ryanair, men de flyr ikke direkte fra Oslo. Fra flyplassen, kan man ta buss (med reiseselskapet eller lokal) til Puerto de la Cruz og taxi (evt. buss) til Icod. Eller man kan leie bil.

Bil kan leies på flyplassen eller i Icod. Det kan ordnes ved ankomst eller på forhånd.

Ett av våre medlemmer, Ingunn Mosberg, har et hus med atelier på La Gomera som kan leies. Hun kan kontaktes på enten tlf: 66 96 00 62 eller mobil: 414 11 335.