Casa Randi på Tenerife

Sammen med Norsk Billedhoggerforening eier vi eiendommen Casa Randi på Tenerife. Den består av et hovedhus, et anneks og en deilig hage. Casa Randi ligger i landsbyen Icod de los Vinos som ligger nord/vest på øya. Tenerife har et behagelig klima året rundt. Det blir sjelden for varmt og temperaturen ligger på rundt 25 grader.

Vi gjør oppmerksom på at nå må man søke om å få opphold på Casa Randi.
Det skal i første omgang fordeles opphold i perioden 20. juli 2014 – 1. august 2015.
Søknaden må inneholde ønsket periode og ev. alternativ periode. Skriv en kort søknad og begrunn oppholdet.
Prioritet for medlemmer i NBF og TF. Barnefamilier prioriteres i skoleferier.

Søknad sendes post@casarandi.no

Frist 1. mars 2014

Veiledning om Casa Randi, Tenerife

Casa Randi eies av Norsk Billedhoggerforening (NBF) og Tegnerforbundet (TF). Det er m.a.o. medlemmene i de to forbundene som eier stedet og har ansvaret for det. Medlemmene i disse foreningene har prioritet til å bruke stedet, men andre kan få leie det hvis det er ledig, men må betale litt mer.

Casa Randi har enkel standard og er et arbeidsted mer enn et feriested. Man kan leie stedet inntil to mnd. av gangen og hvis man skal jobbe der kan man også be om å få ha stedet alene. Men etterspørselen er stor, så hvis flere melder sin interesse for samme periode, ber vi dere ta kontakt med hverandre og bli enige om en løsning. Husk å si ifra til oss hvis turen blir avlyst! Hvis turen blir avlyst i siste liten pga. sykdom, og du har rett til forsikringsdekning, må den avtalte vedlikeholdsleie betales.

Icod de los Vinos er «vår» landsby, den ligger mot nordvest. Klima på den delen av Tenerife kan være fuktig. Er det regn en dag, skinner sansynligvis sola 3/4 time kjøring over fjellet. Hvis huset har stått ubrukt en periode vil det trenge utlufting når noen kommer. Fuktigheten der nede kan vi ikke gjøre noe med, men husk å lufte godt. Det er i sør de typiske turiststedene ligger, der er det varmere og mer ørkenklima. Icod er en gammel by med mange vakre hus, frodige hager og mange trær. Her finner du også de butikkene du trenger, bensinstasjon og bilverksted, banker og leger. Vil du ha flere kulturtilbud, som museer ol., kan du reise til hovedstaden Santa Cruz som ligger ca. 6 mil mot nordøst.

Hovedhuset er en gammel finca, dvs bondegård og ligger i øvre del av byen, ca 2 km. fra sjøen. Tomta er på vel 800 m2, rundt hele er det en høy mur som skjermer for innsyn. Hagen er frodig med appelsin- og sitrontrær, plen med palmer, mimosa og nåletrær, blomstrende busker og vakre blomsterbed. Hovedbygningen består av stue, bad soverom og ateliet på 42 m2. Annen etg. består av stue/sov og bad. Hagehuset inneholder to soverom med innlagt vann. Stedet blir stadig vedlikeoldt, men pga fuktighet dukker det opp nye behov. Både sengetøy og mengder av håndklær (inkl. badehåndklær) finnes på stedet. Det er også en vaskemaskin der. Det finnes masse informasjon/bøker om stedet og Tenerife i Casa Randi.

Adresse, telefon og internett: Casa Randi, Calle Bethencourt Castro 13, 38430 Icod de los Vinos, Tenerife. Tlf: 00 34 922 81 23 52. Postgang til Tenerife er sen. Det er internettilgang i huset.

Betaling for opphold (vedlikehold):

Medlemmer av TF og NBF pr. uke:
Enkelt pers. : kr. 1 000
Famile m. barn under 15 år kr. 1 500
Familie m. barn over 15 år kr. 2 000

Ikke-medlemmer, pr. uke:
Enkeltpers: kr. 1 200
Familie m. barn under 15 år: kr. 2 500
Familie m. barn over 15 år: kr. 3 000

Døgnpris pr. pers. medl/ikke-medl kr. 200/300
Døgnpris familie medl/ikke-medl kr. 500/700

Med familie menes det barn av de som har leid huset – alle andre som bruker huset skal betale døgn- eller ukespris!

Vi forbeholder oss retten til å sende regning i etterkant hvis du har hatt overnattingsgjester som ikke gjør opp for seg.

Depositum ved opphold 1-4 uker
Enkelt pers: kr. 1 000
Familie: kr. 1 500

Depositum ved opphold over 4 uker: kr. 2 000

Det må betales depositum ved tildeling av plass. Depositum refunderes ikke ved avbestilling. Du kan ev. få det dekket av forsikring. Husk å merke innbetalingen med navn.

Vi ber dere overføre beløpet til konto: 0533 3275963 eller kontakte TF, så sender vi en faktura. Dere vil bli bedt om å betale et depositum, for å sikre at vi ikke ender opp med avbestillinger like før avtalt opphold. Vi henstiller til brukerne at det blir gjort opp for alle som er med på turen, også de som kommer og er der uten å ha sagt fra til oss på forhånd. Det har vært noen uregelmessigheter, og får vi ikke inn penger, har vi ikke råd til å holde det.

Vaktmester: Juan Jesus, tlf +34 625 026 538. Juan er ansatt for å passe på eiendommen. Ønsker du at han gjør vasken etter deg, gjør du opp med ham direkte. Ring Juan før du reiser hjemmefra og si fra hvilken dag du kommer (på spansk)!

Reisen: Flere flyselskaper, bl.a. Norwegian flyr direkte til Tenerife, i tillegg til div. charterselskaper. Sjekk også Ryanair, men de flyr ikke direkte fra Oslo. Fra flyplassen, kan man ta buss (med reiseselskapet eller lokal) til Puerto de la Cruz og taxi (evt. buss) til Icod. Eller man kan leie bil.

Bil kan leies på flyplassen eller i Icod. Det kan ordnes ved ankomst eller på forhånd. Kontakt ditt reiseselskap. Det er billig å leie bil, ikke lei den minste, den har få hestekrefter og får deg nesten ikke opp til de høyeste platåene.

Ett av våre medlemmer, Ingunn Mosberg, har et hus med atelier på La Gomera som kan leies. Hun kan kontaktes på enten tlf: 66 96 00 62 eller mobil: 414 11 335.