Tegnebiennale

Tegnebiennale 2014

Tegnerforbundet har invitert Kunsthall Oslo som kuratorer for Tegnebiennalen 2014.
Tegnebiennalen 2014 er et kuratorisk samarbeid mellom Kunsthall Oslo og Terje Nicolaisen, som representerer Tegnerforbundets styre.
Tegnebiennalen vil foregå høsten 2014, på Kunsthall Oslo og Tegnerforbundet, og i andre steder i byrommet.
Fokuset vil ligge på norsk og internasjonal samtidskunst i tillegg til et utvalg historiske verker.
For mer informasjon kontakt Tegnerforbundet ved Hilde Lunde,hilde@tegnerforbundet.no, eller Kunsthall Oslo ved Elisabeth Byre elisabeth@kunsthalloslo.no

Tegning som ytring

Ytring (subst). m/f ytring () ['ytɾɪŋ] noe som blir sagt, utsagn

Tegnebiennalen 2012 tematiserer tegning som ytring. Det var søknadsmaterialet som bestemte temperaturen av ytring. Først og fremst gjennom fri innsendelse, alle som ville var invitert til å søke om å delta. Biennalens jury ønsket å aktualiserte følgende: Hvordan kan tegning stille spørsmål ved forhold i samfunnet og kan tegning brukes i den politiske diskusjonen? Hvordan kan tegning gi en personlig ytring av abstrakt karakter? Kan man bruke tegning til å vise et samfunnsengasjement?Vi har sett hvilken kraft og hvor stor innvirkning tegning kan ha i global målestokk. Tegning har potensiale til å skape uro og drapstrusler, men også tale et så lavmælt språk at man må helt inntil verket for å oppleve hva det har å meddele. Etter slike opplevelser kaster man gjerne et ekstra blikk på tegninger.

Tegnerforbundet ønsker at årets biennale, den 6. i rekken, skal være annerledes enn de fem foregående. Derfor valgte vi å legge den til Kvadraturen, en av hovedstadens eldste bydeler. Den bydelen i Oslo hvor vi har vårt hovedkvarter og visningsrom. Den bydelen vi lever med på godt og vondt; tomme butikklokaler, prostituerte, fulle forretningsmenn, dopselgere, trafikk og overprisede restauranter. Men også et sted for yrende folkeliv, praktbyggninger, kunstinstitusjoner, og et kulturinteressert publikum. I dette området ønsker vi å vise tegning som ytrer noe om sin samtid. Ved å ta i bruk lokaler som representerer deler av Kvadraturens historiske sjikt, tar vi tegning inn i bydelen slik den også ser ut. Vi håper at disse ulike grepene bidrar til en opplevelse av tegning som kan leses som en ytring i seg selv.

Hanne Lydia Opøien Kristoffersen Styreleder, Tegnerforbundet

Følgende har blitt tatt ut til å være med på Tegnebiennale 2012

Iris Christine Aue, Roddy Bell, Are Blytt, Ann Iren Buan, Kristian Devantier, Silje Ensby, Roar Werner Eriksen, Emil Finnerud, Vigdis Fjellheim, Marthe Ramm Fortun, Sissel Fredriksen, Nicklas Gahnström, Stine Wexelsen Goksøyr, Pedro Egana Gomez, Wenche Gulbransen, Ali Hosseini, Linda Sofie Hærnes, Johannes Høie, Sveinn Fannar Jóhannsson, Therese Johansson, Mariken Kramer, Mari Martens Kristoffersen, Ana Maria Lopez, Rus Mesic, Astrid Mørland, Yngve Næsheim, Angelica Olsson, Matias Ring, Tammo Rist, Maria Sundby, Gelawesh Waledkhani, Arne Vinnem, Aleksi Wildhagen og Hedvig Winge

Prosjektleder

Prosjektleder for Tegnebiennale 2012 er Line Halvorsen. For spørsmål vedrørende biennalen kontakt Halvorsen på epost: biennale@tegnerforbundet.no, eller mobil: 900 75 313.

Om Tegnebiennalen

Tegnebiennalen er arena for visning og formidling av samtidskunst med forankring i tegning. Biennalen er åpen for nye uttrykk, og hver biennale skifter form, innhold og visningssted. Tegnebiennalen er et arrangement som er større enn det Tegnerforbundets lokaler kan romme og er et tillegg til de ordinære utstillingene i Tegnerforbundet galleri. Første Tegnebiennale ble arrangert i 2002 og var et samarbeid med Galleri F15. Den andre biennalen ble avholdt i 2004 i samarbeid med Riksutstillingene. Utstillingen var da på vandring rundt i landet i nesten et år. I 2006 samarbeidet Tegnebiennalen med Stenersenmuseet. Videre ble biennalen i 2008 arrangert i samarbeid med Kunstnernes Hus. Den femte Tegnebiennale ble lagd i samarbeid med Punkt Ø og vist i Momentums lokaler. Fire av biennalene har vært juryerte utstillinger med fri innsendelse, mens biennalen som blir holdt i 2006 kun var basert på inviterte kunstnere.

Praktisk informasjon

Det kan kun søkes elektronisk via vår søkerportal som er åpen her fra 20. september – 15. november. Søk med:

• 6 bilder av ferdige verk eller arbeider i prosess (pdf eller jpg, max. 1 MG per bilde) eller kort film
  • kort prosjektbeskrivelse (rundt 2000 tegn inkl. mellomrom)
  • kort cv (maks 1 side)

Arbeidene kan ta form som papirarbeider, animasjonsfilm, plakater, streetart, happenings og stedsspesifikke uttrykk som relaterer seg til Kvadraturen.

For å komme til søkerportalen klikk her

Tegnebiennale 2010

Bildet: Christian Hennie, Propaganda machine, spray på vegg, 2010

Følgende kunstnere deltar: / Exhibiting artists:
Knut Benjaminsen, Johan Urban Bergquist, Mona Brekke, Oda Broch, Dania Burger, Mattias Cantzler, Per Dybvig, Frøydis Eriksson Erstad, Stian Gabrielsen, Ivan Galuzin, Ane Graff, Christian Hennie, Guri Guri Henriksen, Steffen Håndlykken, Arne Heglum Ingvaldsen, Anders Kjellesvik, Sofi Larder Häggström, Petter Lie, Janine Magelssen, Kristoffer Myskja, Terje Nicolaisen, Shwan Dler Qaradaki, Tammo Rist, Sex Tags, Andreas Soma, Tegneklubben, Catrine Thorstensen, Helene Torp, Øyvind Torseter, Kjell Varvin, Magnus Vatvedt, Gunhild Vegge, Emma Wright, Heidi Øiseth, Munan Øvrelid, Ørjan Aas/Pernille Elida Fjoran/Cathrine Dahl og Stian Ådlandsvik.
INSERTING LINES: Tilo Baumgärtel (D), Marion Porten (D), Hannah Schneider (D), Martijn Koolstra (NL), David Mackintosh (UK)

Pressemelding HER

Åpningstider/Opening hours: tirsdag-søndag/tuesday-sunday kl. 11-17, mandag stengt/closed monday. Dette gjelder også i pinsen. Gratis inngang/Admission free
Adresse: Momentum kunsthall, Henrik Gerners gate 8, tel: +47 69 27 10 33

Tegnebiennale 2010 Lines on the Move, skal gi ekstra rom til stedsspesifik tegning og tegnebasert animasjon. Dette er den 5. Tegnebiennale produsert av Tegnerforbundet, denne gang i samarbied med Punkt Ø
Hovedvekt og tema for denne Tegnebiennale er på den ene siden tegning sett i forhold til installative, skulpturale og materialtekniske undersøkelser eller aspekter. På den andre siden tegnebasert animasjonsfilm. De to hovedtrekkene ble valgt fordi Momentumhallen i Moss er et spesielt sted, som er godt egnet for et mye mer eksperimentelt utrykk når det gjelde tegning som medium. Det er også tenkt, at vi med denne utstillingen i større grad utforsker tegningens egne premisser og begrensninger. Vi ønsker å viser at det ikke finnes noe begrensninger hva gjelder tema, teknikk eller visningsmåten, når man snakke om tegning som kunstnerisk medium. Noe av arbeidene er allerede laget, en god del lages nytt for utstillingen og på stedet.

Kuratorer/Curators: Susanne Altmann og Stefan Schröder

Seminar og kataloglansering

Seminar og kataloglansering 20. mai kl. 17:30
Tegnebiennale 2010, Momentum kunsthall, Moss
Susanne Altmann - kurator og kunsthistoriker (D)
Jan-Philipp Frühsorge - kunsthistoriker og gallerist i Berlin (D)
Bjørn Hegardt – kunstner og redaktør av Fukt (NO)
Nina Katchadourian – kunstner og kurator for The Drawing Center (US) – Hun kommer dessverre ikke, pga askesky.

Sex Tags – kunstnerduo (NO)

Seminarspråket er engelsk og er gratis. Buss fra Christiania torg kl. 16:00, retur fra Moss kl. 21:00. Meld deg på til iwa@tegnerforbundet.no og si fra om du vil være med på både seminar og buss eller bare seminar. Det kan være kaldt i lokalet. Enkel mat å få kjøpt i pausen.

Katalogen til Tegnebiennale 2010 og NUMER 84 kommer rykende ferskt fra trykkeriet!

Information in English

Opening: MOMENTUM kunsthall, Moss, Friday May 7th at 18:00Åpningstider/Opening hours: tirsdag-søndag/tuesday-sunday kl. 11-17, mandag stengt/closed monday. Gratis inngang/Admission free
Adresse: Momentum kunsthall, Henrik Gerners gate 8, tel: +47 69 27 10 33The Tegnebiennale 2010, Lines on the Move will focus on site spesific drawings and animation based on drawings. This is the 5th Tegnebiennale/Drawing biennale, produced by Tegnerforbundet. This year in cooperation with Punkt Ø.The main theme for Lines on the Move will be, on one hand, drawing as seen in relation to both installation art and sculpture as well as inquirys made into the technical aspect of different materials, and on the other hand, animations based on drawings. These two main themes were chosen because the Momentum hall in Moss is a specific place that is well suited for a more experimental expression of drawing as a medium. With this exhibition we also want to explore, on a lager scale, the premises and limitations of drawing. We wish to show that there are no limitations in theme, technique or mode of displaying in relation to drawing as an artistic medium. Many of the works on display are made especially for this exhibition, and some will be made in situ.

Tegnebiennale 2008

TEGNEBIENNALE 2008 vises på Kunstnernes Hus 4. april – 11. mai.

Tegnebiennalens jurye er nå ferdig med sitt arbeid og har gått gjennom de 368 innkommene søknadene. Juryen har bestått av Paul Brand, Hanne Lydia Kristoffersen, Geir Yttervik og Kjetil Skøien.

Følgende 44 er valgt ut til å delta:
Kjersti Bergesen, Sigrid Bjørkedal, Christian Bould, Vanna Bowles, Mona Brekke, Ebba Bring , Karen I. Bye, Marte Eknæs, Ingrid M. Ekrem, Thomas Falstad, Sissel Fredriksen, Ingwill Gjelsvik, Stine Gonsholt, Ane Graff, Morten Hansen, Bjørn Hegardt, Malin Hjort, Ane Mette Hol, Torgeir Husevaag, Isabelle Inghilleri, Petter Johannisson, Susanna Kajermo, Anders/Andreas Kjellsvik/Siqueland, Hjørdis Kurås, Thomas Kvam, Ove Kvavik, Bo Magnus, Sverre Malling, Terje Moen, Veronika Moen, Kristin Nordhøy, Rune Olsen, Sinikka J. Olsen, Angelica Olsson, Beate Petersen, Annika Simonsson, Mats J. Sivertsen, Martin Skauen, Elin Solvang, Anders Sommerfeldt, Anne-Karin Sundquist, Catrine Thorstensen, Kjell Varvin, Arne Vinnem

Kunstnernes hus