Utstilling

16.03.-23.04.: Sissel Fredriksen / Hans Kristian Borchgrevink Hansen

Sissel Fredriksen: Ute. Speiling. Avisene.

Sissel Fredriksen arbeider med tegning der det ofte er motsetninger eller sammenstillinger som utforskes og gir et utgangspunkt for å se tvetydigheter. Fredriksens utstilling i Tegner-forbundet er delt inn i tre deler; Ute, Speiling, Avisene. De ulike delene utgjør en måte for kunstneren å sortere tanker om åpenhet, informasjon og tilbaketrekning;

’Ute’ samler sammen tegninger som undersøker, bearbeider og sammenstiller naturinntrykk. Det er uterommet med uendelige variasjoner og størrelser. Et sted som rommer alt fra forutsigbarhet til kaos.

’Speiling’ viser et mer kontrollert, tett og begrenset rom.

’Avisene’, er bygget opp med en struktur som ligner et rammeverk fra avisverden. En form som indikerer informasjon, bearbeidelse av stoff og objektivitet. I avisversjonen er informasjonen mer flytene, subjektiv og uklar. Sidene utformes ved å vektlegge oppsettet og bildene, mens teksten blir uvesentlig og uleselig.

Sissel Fredriksen er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen (1993) og Statens Høgskole for Kunst-håndverk og Design (1989). Fredriksen er innkjøpt av  SpareBank1 Nord-Norges kunststiftelse, Troms fylkeskommune og St. Olavs Hospital. I 2014 ble hun tildelt Statens stipend for etablerte kunstnere.

Avisen2

Hans Kristian Borchgrevink Hansen: Bylukter

Hans Kristian Borchgrevink Hansen tar utgangspunkt i det han har for hånden og utforsker sine umiddelbare omgivelser for å se noe antatt velkjent på en ny måte. Han prøver å ta materialene på alvor, om de så er funnet i sofasprekken. Ikke forme dem etter forutbestemte ideer, men la seg lede av de iboende egenskapene i materialet. Som en passiv kunstner, ledet av det ørlille.

’Bylukter’ er en utstilling bestående av papirarbeider, veggtegninger og en animasjonsfilm.

Filmens protagonister er smårusk og objekter plukket opp fra gaten eller ateliergulvet under et opphold i en europeisk storby. Sammen med filmen vises papirarbeider montert over en veggtegning av lommerusk. Utstillingen danner et rikt arkiv av materialer, former, farger, overflater og historier. Materialet kartlegger byens visuelle underskog og danner en reisebeskrivelse fortalt gjennom oppdagelser, rester og fragmenter.

Hans Kristian Borchgrevink Hansen er utdannet ved Nordland Kunst og Filmskole, Kunsthøyskolen i Oslo og Kunsthøgskolen i Bergen (2011). Han er innkjøpt av offentlige og private instutisjoner, bl.a. Nordnorsk Kunstmuseum og Skogfinsk Museum.

detritus

Velkommen til åpning torsdag 16. mars kl. 18.

Bilder fra utstillingen