Utstillinger

11.08. – 11.09.: Liv Dessen, Øyvind Sørensen

Liv Dessen

Livs arbeider blir til over tid. Hun har ingen plan for motivet før hun starter, og under arbeidet lar hun følelser, tanker, minner, kunnskap og innlevelse få fritt spillerom.

Som konfetti kastes ideer og innfall utover flaten i form av tegn, farger, prikker og streker som skaper et kaos, men likevel med litt motstand. Enhver liten eller stor sensasjon fører øyet videre og muliggjør en opplevelse av hele billedinnholdet. Dessen liker seg der, i konsentrasjonen med blikket i en impulsiv prosess der hun enten vil tilføre, ta vare på eller forkaste.

Liv Dessen er født i 1935, og bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet bl.a. ved School of the Museum of Fine Arts i Boston, og ved Asker Malerskole. Hun er innkjøpt av Nasjonalgalleriet og en rekke offentlige samlinger, og har hatt separatutstillinger bl.a. i Tegnerforbundet, Galleri LNM og Oslo Kunstforening.

Jazz bilde

Øyvind Sørensen

Øyvind Sørensen var avistegner, portrettør og illustratør. Han var også en av Tegnerforbundets åtte grunnleggere, og fungerte som formann i periodene 1916-18 og 1929-31.

I 1909 ble han ansatt i
Aftenposten som avistegner på heltid – den første av sitt slag i Norge. Der skulle han bli hele sitt yrkesaktive liv, kun avbrutt av to år som tegner i VG. Han ble særlig kjent for sine treffsikre portretter, blant annet i Aftenpostens A-magasinet. Som avistegner bidro han med teatertegninger, rettstegninger og dagsaktuelle reportasjetegninger. Som
yrkestegner illustrerte han over 60 bøker, og leverte arbeider til blant annet ukebladet Urd, vittighetspressen og julehefter.

Øyvind Sørensen (1887-1962) var født i Fredrikstad. I tillegg til arbeidet som avistegner og illustratør, deltok han på en rekke utstillinger med frittstående arbeider, og er representert i Nasjonalgalleriet.
I 1964 ble det arrangert en minneutstilling i Kunstnerforbundet.

Velkommen til åpning torsdag 11. august kl. 18.

Betsy