Utstilling

27.04.-28.05.: Andreas Lærum / Sara Wallgren / Kristin Evensen

Velkommen til åpning torsdag 27. april kl. 18.

Andreas Lærum

Utstillingens tittel er Frivillig tvang og består av 27 tegninger. Tegningene presenteres i blokker av 3 x 3 fordelt på tre vegger i galleriets ytre del. Lærum bruker fargeblyanter og tusj på papir som medium. Han utforsker i denne utstillingen hva som skjer i grenselandet mellom det menneskeskapte teknologiske og det naturlig organiske. Et eksempel på dette er hvordan kunstig intelligens forholder seg til evolusjon eller seksualitet.

Andreas Lærum (1975) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, avd. Kunstakademiet.

’Artificial Intelligence vs Intelligent Design’, Andreas Lærum.

Sara Wallgren

Sentralt i Wallgrens arbeidsprosess ligger balansen mellom interessante emner og arbeidsmetoder. Fundamentet ligger i tegning og lyd. Hun inspireres ofte av et materiale eller et tilstands forutsetninger og fysiske egenskaper. Slik skapes definisjoner som kategoriserer fenomener. Grensen mellom lyd og tegning er for Wallgren ofte uklar, og det har vært sentralt i arbeidet med hennes utstilling til Tegnerforbundet. Gjennom materiale og form har hun arbeidet med tegningenes mulighet til å både tilføre og ta bort lyd.

Sara Wallgren (1981) bor og arbeider i Berlin. Hun er utdannet ved Malmö Konsthögskola og The Cooper Union School of Fine Arts i New York. De senere årene har hun stilt ut hos blant andre Galleri Belenius, Lunds Konsthall, Bonniers Konsthall og Teckningsmuseet i Laholm.

’Equipoise’, Sara Wallgren.

Kristin Evensen

Kristin Evensen arbeider med blyant på papir i små formater og viser nye arbeider i prosjektrommet. Fra avstand synes tegningene som mørke, nærmest monokrome flater og tilskueren får først på nært hold se motivet. Motivene er hentet fra virkelige steder og er utsnitt fra funksjonell urban arkitektur og industriområder med fokus på geometriske grunnformer. Teknikken er meget tidkrevende og nitid. Komposisjonene bygges opp lag for lag med meget lett blyantskravering på tynt skjørt papir, fra de lyseste gråtoner ned til de mørkeste valører.

Kristin Evensen (1965) er utdannet ved Statens Kunstakademi (KHiO). Hun har tidligere hatt separatutstillinger i Kunstnerforbundet, Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og Oslo Kunstforening og har deltatt på ulike gruppe- og kollektivutstillinger. Hennes arbeider er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og SKMU. Hun bor og arbeider i Kristiansand. Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.

Installasjonsfoto fra tidligere utstilling (SKMU, 2012). Foto: Kristin Evensen.