Utstillinger

07.05 – 31.05.2015
UTSTILLINGER: LOVE DAHLSTEDT og SILJE RØNNEBERG HOGSTAD
+ Illustrator in Residence.

LOVE DAHLSTEDT

Puss_in_Boots_shadow
Love Dahlstedts bilder utgår fra stilleben bygget opp av objekter fra fortid og nåtid. Temaene beveger seg rundt ubehandlede fragmenter av minne, skam og følelsen av å ikke strekke til. Barndom, ungdomsliv og livet som forelder. Alle de ting og symboler sLima De Fariaom former våre liv og som vi påtvinger våre barn. Oppsamlede objekter, rot og skitt. Maktesløshet og kjedsomhet. Humor og skam. Samtidens symboler som loser oss gjennom den tilrettelagte hverdagen og legger en ekstra bør på våre skuldre. Opplevd håpløshet og de plutselige lysglimtene som redder dagen.
Om utstillingen DRAWINXX skriver Dahlstedt selv;
Teckning och tecknande jobbar ofta illa med krattningen av den konstnärliga gången. Motarbetar idéer och stukar handen med pillandet och pillimetrandet och de känsliga spetsarna bryts av vid försök till spontant infall. Träskandet med vässande och borstande och det av gammal vana outtalade målet och inre kravet realizm. Det är befrielse att ljuga på pappret och förstöra eller täcka över det med bäst potential att inkassera applåder. Radera fler högdagrar och dämpa fler skuggor. Bygga risigare stilleben. Motarbeta det tekniksportiga och ducka förförartaktixx.
Love Dahlstedt (f. 1980 i Umeå) er utdannet ved Royal Institute of Art i Stockholm, Konstfack – University College of Arts, Crafts and Design, Stockholm og Grafikskolan i Stockholm. Han har deltatt på flere gruppe- og separatutstillinger. Han bor og arbeider i Stockholm, Sverige.

SILJE RØNNEBERG HOGSTAD

Drøm_Silje-RH
Livet innenfor hjemmets fire vegger er en tilbakevendende tematikk i Silje Rønneberg Hogstads tegninger. Arbeidene er ekspressive, vakre og humoristiske, men har ofte også noe urovekkende eller grotesk over seg. På mange måter er de et vitnesbyrd på en mangefasettert hverdag og på utfordringene med å sjonglere kunstnerkarriere med familieliv. Hogstad fikk barn samtidig som hun utdannet seg til kunstner, og kombinasjonen av mors- og kunstnerrollen ble noe hun måtte forholde seg til som har påvirket arbeidene hennes i stor grad. Hun lar seg for eksempel inspirere av strektegningene til barna eller kaffeflekkene på stuebordet. Ofte låner hun elementer fra ulike former for barnekultur og fordreier dem i et spontant uttrykk hvor det komiske og det truende kombineres.
Hogstad arbeider helst i store formater. Hun er opptatt av at tegningen blir til i en tilstand av tilstedeværelse, uten tanke på resultat og mottakelse. Tekniske feil og blindveier underveis integreres gjerne i det ferdige bildet, men helheten skal likevel bli stram og formmessig god. Det er viktig for henne å ikke ha full kontroll over hva den ferdige tegningen skal bli. Derfor utsetter hun ofte bildene for uhell og tilfeldigheter slik at kontrollen over det som skjer i arbeidsprosessen brytes opp. Noen ganger er disse ulykkene reelle, som da hun ved et uhell krøllet en tegning sammen og kastet den i søpla. Andre er integrert i et vokabular og brukes bevisst – som å helle maling over et middelmådig bilde og klæsje det sammen med et annet. Kanskje vil dette ødelegge tegningen fullstendig, men kanskje oppstår det også noe som er interessant å jobbe videre med.
Silje Rønneberg Hogstad (f. 1977) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunstfag. Hun jobber med tegning, skulptur og tekst, er del av kunstnergruppa Institutt for Farge og skriver jevnlig for bladet Billedkunst. Gjennomgående i kunstnerskapet er en nysgjerrighet på menneskers evne til å skape og oppleve kunst, og arbeidene har ofte dreid seg rundt en interesse for barns trang til å manipulere sin fysiske verden. Den tegnede romanen ”Ting vi trenger”, et samarbeid med tegneserieskaper Siv Nordsveen, gis ut på Jippi forlag i 2016. Dette er Hogstads første separatutstilling i Oslo.

‘ILLUSTRATOR IN RESIDENCE’ (prosjektrommet)
Denne utstillingsperioden skiller seg litt fra normalen. I tillegg til utstillingene med Love Dahlstedt og Silje Rønneberg Hogstad, har vi åpnet prosjektrommet for ‘Illustrator in Residence’. Vi ønsker i 2015 å involvere illustratører i Tegnerforbundet i større grad gjennom ny bruk av både galleriet og institusjonen Tegnerforbundet. Som et ledd i dette, inviterte vi i februar illustratører til å sende inn søknad til en ukes, valgfritt prosjekt som skal finne sted i prosjektrommet i Tegnerforbundet 7.-31. mai 2015.
Tre prosjekter er valgt ut av en jury her i TF, og de utvalgte flytter midlertidig arbeidsstedet sitt til prosjektrommet i Tegnerforbundet i en uke hver. De utvalgte er; 1) 7.5 – 13.5: Alice Lima De Faria, 2) 15.5 – 21.5: Marianne Gretteberg Engedal og Øyvind Rustad Johansen, 3) 22.5 – 28.5 Fredrik Rysjedal.

Illustratørene stiller seg åpne for dialog med publikum i perioden. Vi setter pris på om skoleklasser og større grupper tar kontakt på forhånd så vi kan avtale tidspunkt for besøk.

7.-13. MAI:
ALICE LIMA DE FARIA

Robinhund_Alice-Lima-De-Faria
Alice Lima de Faria er illustratør og scenograf. Hun jobber for tiden med en billedbok for barn som heter ’Det var ikke jeg, sa Robinhund’. Hun står for tekst og bilde og boken kommer ut i Norge høsten 2015 på Cappellen Damm og på forlaget Natur och Kultur i Sverige.
Boka handler om Robinhund, en hund som går seg vill i den store verden uten sin bror.
Den passer for barn i 4-7-årsalderen, og for barn som føler at de ikke ’passer inn’. Illustrasjonsteknikken i denne boken er en blanding av tegning og papircollage.

– När jag jobbar med illustrationerna tänker jag precis likadant som om det vore en scenografi. Jag försöker vidga berättelsen i bilderna genom att alla element, så som teknikval, strukturer, karaktärer, färger och rytm, ska vara med och berätta.
Alice Lima de Faria er utdannet ved Danmarks Design Skole og har en Master fra Högskolan för Design och Konsthantverk ved Göteborgs Universitet. Som scenograf har hun blant annet arbeidet med teater, kortfilm og spillefilm. Hun har en omfattende produksjon av redaksjonell-, bokomslags- og billedboksillustrasjoner bak seg og har vunnet gull i Visuelt og i Årets vakreste bok. Til høsten debuterer Lima de Faria med egenskrevet billedbok: ‘Det var ikke jeg! sa Robinhund’.

15.-21. MAI:
MARIANNE GRETTEBERG ENGEDAL OG ØYVIND RUSTAD JOHANSEN

Spydmorderen_Marianne og Øyvind
«Sagnet om spydmorderen.»
– Spydmorderen er for de fleste en ukjent fyr, derfor vil vi lage en kort animasjonsfilm for å vise hvem han er og hvordan han opererer i den norske fjellheimen. Filmen skal være på rundt 5 minutter, tegnes for hånd og animeres digitalt. Uken vi er i Tegnerforbundet vil vi jobbe med både tegning og animering.

Øyvind Rustad Johansen (1986) Hamar
Utdannet illustratør og grafisk designer fra NKF og London Metropolitan University. Jobber frilans som illustratør og rekvisittassistent i TV-produksjoner.
Marianne Gretteberg Engedal (1986) Haugastøl
Utdannet illustratør fra NKF og Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Jobber frilans som illustratør og animatør i tillegg til å drive en kafé.

22.-28. MAI:
FREDRIK RYSJEDAL

FredrikRysjedal_iPad_Khibweb
For mange er nok tegneserier på skjerm noe ukjent. Men vi har faktisk en digital tradisjon som strekker seg tilbake til 80-tallet, da det første dataspillet ble laget, samt en analog tradisjon som strekker seg helt tilbake til 1658, med Laterna Magica. Billedfortellinger for skjerm har hatt mange former opp gjennom årene. I dag kan du lese nettserier på nettet, og du kan laste ned serier til lesebrettet ditt fra nettbutikkene. Det du vil oppdage når du trer inn i den digitale tegneseriens verden, er at de finnes i mange ulike format, og det er dette som fascinerer Fredrik Rysjedal.
Fredrik Rysjedal (f.1980), er illustratør og tegneserieskaper fra Leirvik i Sogn. Han arbeider i dag som stipendiat på Kunst og designhøgskolen i Bergen, der han jobber med kunstnerisk utviklingsarbeid i fagområdet skjermbaserte tegneserier. Målet med stipendiatet er å øke fagforståelsen rundt det digitale tegneseriemediet og lære å bruke det på de gjeldende premissene som skjermen gir. Fokuset i prosjektet har vært møtepunktet mellom stillbilde og film, og det er det han vil arbeide med i Tegneforbundets prosjektrom ”Artist in Residence”.

Velkommen til åpning torsdag 7. mai kl. 18!

NB! Artist talk søndag 10. mai kl. 13.
Silje Rønneberg Hogstad vil være tilstede og snakke om sine arbeider. I tillegg er Alice Lima De Faria i prosjektrommet og jobber med sitt prosjekt. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

’Illustrator in Residence’ felles utstilling helgen 30./31. mai.