Utstillinger

Nåværende utstilling

12. juni – 3. august

Jim Holyoak (CA), Matt Shane (CA), Cathrine Dahl (NO), Ørjan Aas (NO), Ola Jonsrud (NO), Gowara Minsa (DE)
”Six Ghosts Spell Unknown Alphabet”

web_tanks

Hele galleriet er denne sommeren viet gruppeutstillingen ”Six Ghosts Spell Unknown Alphabet”, et internasjonalt samarbeidsprosjekt mellom seks kunstnere.

”Vi er alle seks uteksaminert med Master i billedkunst fra ulike kunstakademier i løpet av de siste syv årene. Alle seks jobber et sted imellom tegning og installasjon. Mange av oss jobber med andre medier også. Vi har alle tegnet og installert i ulike samarbeid, alle av oss med noen av oss, men ingen av oss med oss alle. Noen av oss har aldri møttes.

Tittelen på denne utstillingen, ”Six Ghosts Spell Unknown Alphabet”, stammer fra den første setningen i en ”cadavre exquis” også kalt brettetegning, som ble spilt mellom Cathrine Dahl og Jim Holyoak under et to-måneders arbeidsopphold på Nordisk kunstnersenter Dale, sommeren 2012. Utilsiktet beskriver den tilfeldigheter og tapt individualitet i en samarbeidsskapelse, samt tegning som et felles, men ikke-uttalt språk.

Vi er fascinert av samarbeid på grunn av de avveier og vendinger som kastes inn i individuelle mønstre i en kunstproduksjon, de uventede omveiene som oppstår og den visuelle dokumentasjonen av forhold – de uskarpe skjøtene mellom kunst og liv.

Tegningene våre kan sammenliknes med musikk; hvordan musikere improviserer og instrumenter harmoniserer ved å spille samme sang, eller ved å lage en kakofoni. En samtale. Et argument. En trans-kontinental historiefortelling.

Elementene i ”Six Ghost Spell Unknown Alphabet” er papirbaserte tegninger og trykk installert på en romlig måte. Utstillingen er en hybrid mellom en gruppeutstilling og et samarbeidsprosjekt hvor alle kunstnerne har laget tegninger med hverandre, sendt med post, mellom Dale i Sogn og Fjordane, Trondheim, Haag, Salt Spring Island, Montreal, Toronto, Hønefoss og Berlin. Individuelle tegninger i alle størrelser henger over, under og inn i hverandre, møtes og separeres, kryper som mose oppover veggene. Lagt opp i en særegen sekvens, staver de vårt felles, men ukjente alfabet.”

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Vi minner om redusert åpningstid f.o.m. uke 25 t.o.m. uke 32. Galleriet vil da holde åpent onsdag – søndag kl. 12-16, stengt mandag og tirsdag. Uke 29 holder vi helt stengt.