Utstillinger

ApentHus7935web

ÅPENT HUS

4. – 23. Desember 2014

Åpent hus er en årlig salgsutstilling for Tegnerforbundets medlemmer som holdes i Tegnerforbundets galleri i Rådhusgaten 17. Her kan publikum oppleve et variert utvalg av tegnekunst i alle prisklasser, og kanskje finne en julegave?

I tillegg til et stort antall medlemmer, har vi invitert to tegnere som har fått tildelt hver sin vegg i galleriet. Per Dybvig stiller ut originaltegninger fra boka ‘Julefuten’ (Bjørn F. Rørvik/Per Dybvig), og Solveig Bergene viser verket ‘24 Darlings’.

PER DYBVIG

Per Dybvig er født i Stavanger i 1964. Han er tegner og illustratør og har tegnet for aviser, illustrerer bøker og arbeider som bildekunstner. Han regnes som en av de fremste og mest populære barnebokkunstnerne i Norge i dag, og har bl.a. samarbeidet med Ingvar Ambjørnsen, Bjørn F. Rørvik, Torgeir Rebolledo Pedesen, Trond Brænne, Marit Nicolaysen og Jo Nesbø. Her finnes kjente titler som Svein og Rotta, Reven og Grisungen og Doktor Proktor. Som billedkunstner har Dybvig hatt en rekke utstillinger i inn – og utland, og er innkjøpt av blant andre Stavanger Kunstmuseum, Nasjonalgalleriet, Wien Museum, Nasjonalbiblioteket og Norsk Kulturråd. Han har også høstet stor anerkjennelse for sine animasjoner, som blant annet er vist ved Art Basel I 42 I Animated World, Les Rencontres International Berlin/Paris/Madrid, Galerie Christine König, Wien, Galleri Opdahl Stavanger og Berlin samt Tegnebiennalen, Momentum Kunsthall, Moss.

Dybvig har mottatt en rekke priser for sine bokillustrasjoner, herunder Kulturdepartementets illustrasjonspris og billedbokpris. Han fikk også Bokkunstprisen i 2013. I Tegnerforbundets utstilling er Per Dybvig invitert som representant for illustrasjon, og viser en rekke tegninger fra boka Julefuten, gitt ut på Cappelen Damm.

SOLVEIG BERGENE

Solveig Bergene er født i 1985. Hun arbeider primært med figurativ blyanttegning i store formater og artist books. 1800-tallet og Victoriatiden er et gjennomgående tema i arbeidene, og de referer ofte til mystisisme, kuriositetskabinetter og naturhistorie.

Solveig Bergene er en forholdsvis nyutdannet billedkunstner som gikk ut fra Kunsthøgskolen i Bergen med en master i 2012. Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, hatt tre soloutstillinger. Hun deltok på årets høstutstilling. I Tegnerforbundet er hun invitert som representant for samtidstegning, og viser verket ‘24 Darlings’.