Formidlingsprogram 2019

Between Insanity and Beauty– The Art Collection of Dr. Prinzhorn – Filmvising

Nov 9, 2019

Lørdag 9. november kl. 18:00, Kunstnernes Hus kino

Denne dokumentarfilmen fra 2008 handler om en av verdens største kunstsamlinger basert på arbeider laget av schizofrene pasienter. Dr. Hans Prinzhorns samling revolusjonerte psykiatrien, samt 1920-tallets kunstverden. Kunstnere som Paul Klee, Alfred Kubin og Max Ernst var sterkt inspirert av den såkalte “sinnssyke kunsten”. Filmen følger Prinzhorn-samlingens historie og gir oss et innblikk i schizofrene pasienters indre liv og konflikter gjennom deres kunst. Prinzhorn-samlingen ble bygget opp av psykiateren Hans Prinzhorn i første halvdel av 1900-tallet. Samlingen består i dag av mer enn 6000 tegninger, malerier, skulpturer og tekstiler laget av mentalt syke i perioden 1840-1940.

Between Insanity and Beauty - The Art Collection of Dr. Prinzhorn har vunnet Tysklands viktigste TV-pris Adolf Grimme Award i kategorien kunst og kultur og er vinner av Grimme Audience Award.

I forkant av filmvisningen holder kurator og leder for Trastad samlinger (Norges eneste samling av Outsider-Art) forelesningen Outsider Art: Lekende ornamenter og horror vacui.

Kl. 17:00 i Kunstnernes Hus Kino. Begge arrangementer er gratis.