Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker 2017

Nov 24, 2017

Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker 2017

Det er en tydelig tendens at det visuelle bildespråket får større plass innen litteraturen, både i skjønnlitteratur beregnet på voksne og i bøker for barn og unge. I denne utstillingen tar Tegnerforbundet utgangspunkt i bildebøkene som kom ut i løpet av det siste året. Kan vi se noen tydelige retninger blant årets utgivelser, eller er det noen bøker som skiller seg ut som ekstra interessante?

Med bildebøkene regner vi bøker der det visuelle er hovedelementet i historiefortellingen. Det kan være tegneserier, illustrerte bøker eller ordløse bøker. Bøkene må ha kommet ut på et norsk forlag i løpet av oktober 2016 til november 2017.

Tegnerforbundet ønsker å vektlegge bildebokas verdi som egen kunstart og heve kompetansen i diskusjonen om bildeboka. Siden medlemsmassen i Tegnerforbundet består av både billedkunstnere og bildebokskapere ønsker vi også å undersøke forholdet mellom billedkunst og bildebøker. Er det forskjell på hvordan bildet brukes i bildebøker og kunst? Hva er bildets verdi som historieforteller? Disse spørsmålene vil behandles på et seminar som arrangeres i forbindelse med utstillingen.

Det vil bli vist nærmere 100 bildebøker og tegneserier i utstillingen.

Av de innsendte bøkene har juryen valgt originaler og/eller digitale trykk, samt en animasjon, som vises på Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker 2017.

De 12 utvalgte kunstnerne er:

Fam Ekman: Katten som ikke ville bade (Ena Forlag)

Marianne Engedal/Skinkeape: Fallet (Blokk forlag, antologien Byrjing)

Anna Fiske: Trær jeg har møtt (No Comprendo Press)

Lars Fiske: Grosz (No Comprendo Press)

Alice Bjerknes Lima de Faria: Fuglefesten (Cappelen Damm)

Mari Kanstad Johnsen: ABC (Gyldendal)

Torill Kove: Tråder (animasjonen, Mikrofilm, boka, Cappelen Damm)

Rune Markhus: Googolplex: Verdens største tall (Gyldendal)

Ida Eva Neverdahl: I’m a girl, it’s fantastic (Jippi)

Renate Thor: Sjokolade-Sivert (Cappelen Damm)

Øyvind Torseter: Mulysses (Cappelen Damm)

Magnhild Winsnes: Hysj (Aschehoug)

Juryen besto av bildebokrepresentantene i Tegnerforbundets styre: Gry Moursund, Rune Johan Andersson og Lene Ask som alle tre er erfarne og aktive bildebokskapere.

Arrangementer i utstillingsperioden

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For øvrige arrangementer i utstillingsperioden følg med på vår hjemmeside og Facebook.