Pressemelding

Tore Reisch

November 12, 2020

Velkommen til åpning på Tegnerforbundet 12. november kl. 17.

Tegning fungerer som et essensielt element i kunstnerskapet til Tore Reisch, ikke minst i utviklingen av hans skulpturelle former. I denne utstillingen tematiseres nettopp dette gjensidige forholdet mellom to sammenvevde praksiser. De utvalgte tegningene viser gjerne veien til en tredimensjonal motpart, eller er en videreutvikling i etterkant av en skulpturell produksjon. Slik får vi følge dialogen mellom den tegnede streken som forvandles til romlig form og tilbake igjen, i ny og utvidet kropp.

I denne utstillingen bringer jeg inn både hverdagen og høytiden. Selv om jeg prøver å sidestille tegning og skulptur, har jeg alltid brukt tegning som verktøy til å lage skulpturer. Jeg fulgte en tråd som har ledet meg til ulike spørsmål omkring vitenskapen og dets forhold til naturen. Fakta og poesi. Hva skjer når vitenskapen oppløser myter og gjør de til fakta? Nå er jeg inne i en «høna eller egget»-situasjon. Kommer ideene ut av tegningene eller kommer tegningene ut av ideene? Fra tegningene dukker det opp en skapertrang, hvor lysten til å jobbe med tre og håndverket følger med. Serier med tegninger flikker på formspråket, derfra velger jeg en som jeg begynner å lage. I utgangspunktet bruker jeg tegningen som en konstruksjonstegning, men jeg vet at håndverket tar tid, og jeg lar det være fritt fram for forandringer underveis. I denne utstillingen tar jeg med alt. Tegningene etter forrige utstilling, en skulptur, og tegningene jeg har gjort siden jeg begynte med skulpturen.

                                                                              Tore Reisch

Tore Reisch (f. 1978) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Han har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Oppland Kunstsenter, Norsk Skogmuseum, Galleri RAM og Trondheim Kunstforening. Han har også deltatt i en rekke gruppeutstillinger og har blitt vist på Kunstindustrimuseet og Norsk Skulpturbiennale. Reisch har utført kommunale utsmykninger og er innkjøpt avDNB-stiftelsen og Kunstmuseet i Nord-Trøndelag.

 

Utstillingen er støttet av Regionale Prosjektmidler for visuell kunst.