Nyhet

Månedens tegner: Anja Dahle Øverbye

Feb 3, 2020

Anja Dahle Øverbye (1981) er tegneserieskaper og illustratør, og har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2008. Hun illustrer både andres historier og lager egne fanziner, tegneserier og tegneserieromaner. Dahle Øverbyes første tegneserieroman Hundedagar (Jippi forlag, 2015) vant ”Årets tegneserie” på Oslo Comics Expo 2016. I tillegg til eget virke driver hun sammen med Ingrid Flognfeldt Brubaker forlaget Blokk som utgir tegneserier, fanziner og Artist books.
I Dahle Øverbyes historier skildres ofte vanskelige personlige opplevelser fra ungdomstid og voksen alder. Tegningene er fortrinnsvis utført med myk blyant, noe som åpner opp for en stor skala av grånyanser. Den synlige modelleringen med blyanten bringer de personlige og ofte vonde fortellingene enda nærmere betrakteren, mens det sotete uttrykket i tegningene understreker nedstemtheten i historiene. Dette, samt de mangfoldige situasjonsbeskrivelsene som særlig brukes i Dahle Øverbyes siste tegneserieroman Bergen (Jippi forlag, 2018), og som ikke direkte har noe med selve fortellingen å gjøre, kan minne om filmatiske fortellerteknikker.

Anja Dahle Øverbye bor og jobber i Oslo. Mer informasjon om Anja Dahle Øverbye her.

TF: Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

ADØ: Jeg har primært jobbet med tegneserieromaner siden 2014. Jeg har tegnet hele livet, men da jeg oppdaget tegneserier fikk arbeidet mitt plutselig en helt ny retning og mening. Jeg jobber også med større verk for utstilling, samt noen illustrasjonsoppdrag her og der, men det er tegneserieromaner jeg alltid kommer tilbake til. Jeg har alltid et prosjekt gående, og jeg er nå i gang med min tredje tegneserieroman. Å lage tegneserieromaner kan være en ganske langdryg prosess, så det er fint å bryte opp med andre prosjekter. I bunn for alt jeg gjør ligger tegninga og blyanten. 

 

TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Fortell litt om arbeidsprosessen din.

ADØ: I tegneserieromanene starter jeg alltid med et ganske detaljert manuskript. Så setter jeg i gang med å skisse og lage storyboard. Jeg skisser ikke opp hele boka på en gang, men gjerne for ett og ett kapittel i slengen. Når jeg føler at den delen sitter, så setter jeg igang med selve tegneprosessen. Jeg tegner først opp motivet med en svak strek, før jeg setter i gang selve tegninga med bløt blyant og knetgummi. Hvis jeg jobber bra, så bruker jeg en arbeidsdag på én side. Men da må jeg vite helt konkret hva som skal være i alle rutene på forhånd. Prosessen med en slik bok tar gjerne noen år. Da er det fint å bare tegne «for gøy» innimellom, i helt andre formater. Jeg elsker å fargelegge med akvarell, og gjør det mer og mer. Jeg har tenkt å ha noen elementer av det i min neste tegneserieroman også. 

Jeg har også begynt å tegne større tegninger. Jeg stilte ut på Møre og Romsdal Kunstsenter i fjor, og da lagde jeget par større tegninger for å bryte med alle bokoriginalene som var stilt ut. Her blandet jeg bløt blyant med blekklaveringer, og det var utrolig gøy. I bøkene mine har jeg alltid med større landskapsbilder eller miljøbilder, så sånn sett er disse større tegningene bare en videreføring av det arbeidet. Jeg må også si, etter å ha jobba så mye med bøker, at det er fint å jobbe med enkeltstående bilder som ikke skal «passe inn» i en bok. Både når det kommer til motiv og format. 

 

TF: Hva inspirerer deg? Jobber du ut fra et tema?

ADØ: Jeg jobber ofte med utgangspunkt i litt vanskelige tema og vonde ting som vi mennesker kommer ut for. Jeg prøver å ta disse temaene og gjøre de allmenngyldige, det skal være noe å kjenne seg igjen i. Jeg blir inspirert av detaljer i folks liv, følelser og enkeltscener. Hvis jeg ønsker inspirasjon til historier, dialog og detaljer i bøkene mine, så ser jeg på film. Ønsker jeg inspirasjon til tegning så kikker jeg i billedbøker eller på Pinterest. 

 

TF: Hva jobber du med for øyeblikket?

ADØ: Akkurat nå sjonglerer jeg mellom manusjobbing til den nye boka mi, jobbing på en stor blyanttegning som jeg håper å få stilt ut etterhvert, samt redaktørarbeid i Blokk Forlag, som jeg er med på å drive. Jeg holder også på å samle sammen en del eldre dagboktegninger som jeg vil sette sammen i en fanzine sammen med noen nyere akvareller. Men etter hvert som manuskriptet til den nye boka kommer på plass, så vil arbeidet med den intensiveres. Jeg gleder meg til å komme i gang med selve tegneprosessen på den.  

 

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg/ ditt arbeid?

ADØ: Kort og konsist: Alt. Tegninga ligger i bunn for alt jeg gjør kunstnerisk. Det er i blyanten jeg kjenner meg aller mest hjemme.

 

TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!

ADØ: De to bildene er begge hentet fra utstillinga jeg hadde under Bjørnsonfestivalen i Molde i fjor. Jeg liker å utforske motiver der menneskefigurer er fraværende, men vi kan se sporene mennesket har satt i landskapet. Begge bildene har en slags ensomhet eller «tomt» drag over seg. Det er nok både pga. motivet, men også selve teknikken med blyant og blekklavering. Tittelen for utstillinga var «Marbakken», og det spiller på både den fysiske marbakken i fjorden,  men også på følelsen vi får når vi går utfor marbakken i livet. Bakken forsvinner under oss, og vi befinner oss plutselig kavende under vann.   

***

Tilgjengelige verk av Anja Dahle Øverbye i nettbutikken.