Tegnerforbundet

Organisasjon

Tegnerforbundet (TF) - senter for tegnekunst ligger sentralt i Kvadraturen i Oslo. Vi arbeider for å vise bredden innen tegnekunst og å fremme diskursen rundt tegning som kunstform. Visjonen vår er å være Norges fremste formidler og forkjemper for tegnekunst.

Våre lokaler i Rådhusgata 17 rommer et stort og moderne galleri hvor det vises fire til fem utstillinger i året. Her gjennomføres også formidlingsprosjekter og arrangementer med fokus på tegning til store og små, fagfolk og tegneentusiaster, samt de som vil bli det. Lokalene inkluderer i tillegg en salgsavdeling med utvalgt tegnekunst av TFs medlemmer. Salgsavdelingen har en egen nettbutikk.

TF er også utgiver av NUMER, Norges eneste tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst. NUMER utgis tre ganger i året og sendes til abonnenter i og utenfor Norge. Tidsskriftet er gratis for TFs medlemmer, og interesserte kan kjøpe NUMER i TFs galleri og nettbutikk, samt på en rekke museer, diverse bokhandlere og gallerier. NUMERs digitale plattform numermagasin.no byr på omtaler, intervjuer, kunstnerportretter og de siste nyhetene på tegnefeltet nasjonalt og internasjonalt.

Siden 2002 har TF arrangert Tegnebiennalen, en arena for visning og formidling av kontemporær tegnekunst på internasjonalt nivå. I 2016 ble Tegnebiennalen omformet til en Tegnetriennale. Triennalen foregår i TFs galleri, i samarbeidsinstitusjoner fra og utenfor kunst- og kulturfeltet, samt i byrommet. Arrangementet har i løpet av årene utviklet seg til en viktig begivenhet på kunstfeltet i Norge, med stor oppmerksomhet i norsk og internasjonal presse, engasjement i det nasjonale kunstmiljøet, og ikke minst mye begeistring hos publikum i alle aldre.

Profesjonelle utøvere med fokus på tegning kan fagorganisere seg i Tegnerforbundet ved å søke medlemskap. TF er medlem av Norske Billedkunstnere (NBK) og TFs styre arbeider sammen med NBK for å forbedre medlemmenes vilkår og rettigheter. Per dags dato har TF ca. 550 medlemmer.

Tegnerforbundet er en del av nettverkssamarbeidet Kunst i Kvadraturen (KiK) og er støttet av Kultur- og likestillingsdepartementet, Norsk Illustrasjonsfond og Oslo kommune.

+++

Finn ut mer om Tegnerforbundets historikk.