Tegnerforbundet

Organisasjon

Tegnerforbundet (TF) er et senter for tegnekunst og en kunstnerstyrt fagorganisasjon med over 550 medlemmer. TF ble stiftet i 1916, og er dermed Norges eldste billedkunst-organisasjon.

Formålet med virksomheten er å vise bredden innen tegne- og illustrasjonskunst, og å synliggjøre den høye kvaliteten innen tegnerelaterte uttrykk. TF arbeider for å øke forståelsen for tegning som selvstendig kunstnerisk uttrykk, og for å fremme diskursen rundt tegning som kunstform. TF forholder seg til et utvidet tegnebegrep som går i dialog med, og utfordrer, den tradisjonelle streken.

TF ligger sentralt til i Kvadraturen i Oslo, og lokalene rommer et galleri der det presenteres 13 - 15 årlige utstillinger, og en salgsavdeling med et stort og variert tilbud av tegne- og illustrasjonskunst i ulike størrelser og prisklasser av TFs medlemmer. Samtlige verk i salgsavdelingen er også tilgjengelig i vår nettbutikk, og kan sendes hjem til kunder i og utenfor Norge. I lokalene finner man også et bibliotek bestående av over 4000 illustrerte bøker fra 1800-tallet frem til i dag, samlet inn av tegneren Odd Ousland.

Siden 2002 har TF arrangert Tegnebiennalen; en arena for visning og formidling av kontemporær tegnekunst. I 2016 ble Tegnebiennalen omformet til en Tegnetriennale.

TF er også utgiver av NUMER, et tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst. NUMER utgis fire ganger i året. Siden oktober 2018 finnes NUMER også digitalt (numermagasin.no).

Tegnerforbundet er medlem av Norske Billedkunstnere (NBK), og en del av nettverkssamarbeidet Kunst i Kvadraturen (KiK).