Månedens tegner: Lars Aurtande

Apr 1, 2019

Lars Aurtande (1973) har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2000. Han har lang fartstid som illustratør for bl.a. bildebøker, skolebøker og tidsskrifter. Parallelt har Aurtande jobbet mye med egne kunstneriske prosjekter. Med begrenset fargepalett og en detaljrik strek skaper han bilder befolket av fabelvesener fra tilsynelatende mytologiske eller prehistoriske tider. Disse befinner seg i en eventyrlig verden der natur og teknikk møtes. Referanser til folklore, science fiction og klassisk tegneserieestetikk er en gjenganger i Aurtandes tegninger. Lars Aurtande bor og jobber på Nesodden. Mer informasjon finner du her.

TF: Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

LA: Jeg har tidligere jobbet mest med illustrasjon, og spesielt redaksjonell illustrasjon til magasiner, avis og bildebøker. Jeg er vel regnet som en ganske allsidig kunstner, og har «flere bein å stå på». Jeg har tidligere også jobbet mye med tredimensjonale objekter som dukkelaging, scenografi og diverse modeller og props til reklamefilm.

De siste årene har jeg nesten utelukkende konsentrert meg om billedkunst og egne utstillingsprosjekter. Arbeidene mine spenner seg fra skulptur til silketrykk og tusjtegning.

LA: Jeg går sjelden ut av døren hjemme uten en Pentel penseltusj i lomma. Skissebok og små daglige tegninger er utrolig viktig for meg. På den måten lager jeg meg et slags herbarium av innøvde figurer som jeg bruker videre i de større arbeidene mine.

Stort sett tegner jeg direkte på papir med tusj uten noe form for skissearbeid. Jeg liker å starte et arbeid uten noen skisse eller plan. Det blir litt som å åpne en ukjent dør, og for så å se hva som skjuler seg bak. De gangene jeg tegner skisser, synes jeg ofte de ødelegger energien i streken, eller jeg sensurerer meg selv. Jeg bryr meg ikke om å tegne feil eller anatomiske ukorrektheter- streken, energien og det uventede som dukker opp er det viktigste.

LA: Ingenting inspirerer meg mer enn naturen. Jeg løper mye, og er mange timer i skogen hver uke. Inspirasjon derfra er ofte greiner, kongler, trær og stubber som ofte går igjen i arbeidene mine. Disse objektene blander seg som regel med imaginære maskiner og fabelvesener. Jeg har også vært svært interessert i eventyr og folklore. Visuell kommunikasjon er en kraftig uttrykksform, og jeg er tilhenger av å lage kunst som forteller historier uten «bruksanvisning». Tema i arbeidene mine har lenge vært maskiner og natur i konflikt med hverandre. Jeg har nå innsett at teknologi er kommet for å bli, og kommer framover til å undersøke hvordan jeg heller kan få teknologi, dyr og natur til å leve i symbiose.

LA: Jeg har nettopp fått et stort utsmykningsoppdrag på en nybygd skole i Bodø. Skisser og planlegging er godt igang, og jeg gleder meg veldig til å starte med arbeidet på stedet. Oppdraget består av to relativt store veggmalerier, og jeg kommer til å jobbe i en blandingsteknikk av malte bakgrunnsflater og detaljrike tegnede figurer av fabelvesener og maskiner som jeg har likt å drive med i en lang periode nå.

Ellers, så har jeg akkurat åpnet ny separatutstilling på Østfold kunstsenter som varer tom. 26.mai. Jeg jobber også med planlegging av et par nye silketrykk før ny utstilling i Haugesund og grafikkfestivalen AVTRYKK til våren.

Må også få med at jeg ved siden av egne kunstprosjekter, sammen med min kollega Bianca Boege, jobber med kuratering av en utstilling med den fantastiske tegneren Thore Hanssen som skal vises på Avistegnernes hus i Drøbak etter sommeren.

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg/ ditt arbeid?

LA: Tegning betyr alt i arbeidene mine. Enten jeg jobber med skulptur, silketrykk eller illustrasjon. Det er med tegning i skisseboken eller direkte på papir, alle mine gode ideer oppstår. Tegning er blitt mitt andre morsmål. Det visuelle språket uttrykker tanker og ideer på en annen måte enn skriftlig eller talt språk, og det kjennes ut som om jeg forstår ting bedre ved å tegne.

LA: Arbeidene mine i salgsavdelingen er typiske tegninger jeg setter meg ned og gjør etter en fin tur. Lytter til musikk, og lar tusjen overraske meg med hva som dukker opp på papiret. Jeg liker å blande naturstudier med imaginære skapninger og surrealistiske elementer som får tilskueren til å undre seg.

Tilgjengelige verk av Lars Aurtande i Tegnerforbundets salgsavdeling og nettbutikk her.