Månedens tegner: Lene Ask

Apr 1, 2018

Lene Ask er en moderne renessansekvinne med talent for tegning, fotografering og skrivekunst. Med en strek som veksler mellom å være tydelig og forenklet, sart og nær, har hun illustrert en rekke bøker, både sine egne utgivelser og andres. Utdannelse sin har hun blant annet fra Kunsthøyskolen i Bergen der hun studerte fotografi. Det fotografiske blikket kommer til syne i utsnitt og komposisjon, i øyeblikk der ordet alene ikke er nok for å forklare situasjonen. Sitt gjennombrudd som tegner kom med boken Hitler, Jesus og farfar fra 2006.Lene Ask har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2011. Hun bor og arbeider i Oslo. Mer informasjon om Asks arbeider finner du her.

TF: Lene, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

LA: Jeg jobber som forfatter, illustratør og tegneserieskaper. Jeg er utdannet fotograf fra Kunsthøgskolen i Bergen og jobbet innenfor fotokunstfeltet i ti år før jeg gav ut min første tegneserie: Hitler, Jesus og farfar i 2007. Siden har jeg laget mest bøker, men har hatt et par utstillinger også.

TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Kan du fortelle litt om arbeidsprosessen din?

LA: For meg er tegning er en måte å formidle en historie på. Tegningene har derfor ofte et narrativt utgangspunkt. Jeg jobber også mye med tegning kombinert med tekst. Det er kanskje der min hovedinteresse ligger. Spennet mellom teksten og bildet, hvordan de utfyller og utfordrer hverandre.

LA: Jeg jobber ofte med utgangspunkt i en historie eller tekst. Jeg liker at ordene lager en slags ramme for tegningen. Jeg er inspirert av hverdagen. Av de historiene vi går og bærer på. Hvordan de infiltrerer hverandre.

LA: For øyeblikket skriver jeg på en illustrert barnebokserie. Prosessen med å skrive og tegne er mye likere enn jeg trodde før jeg begynte å skrive selv. Jeg ser for meg scener, noen ganger tegner jeg dem, andre ganger skriver jeg dem. Når jeg har gjort det ene savner jeg alltid det andre.

TF: Hva betyr det å tegne for deg og ditt arbeid?

LA: Jeg er en visuell historieforteller og jobber alltid med utgangspunkt i bilder. Da jeg endelig begynte å tegne etter ti år som fotograf, var det som å komme hjem. Jeg liker hvordan tegningen er et fysisk spor av kunstneren, av håndens bevegelse over papiret.

TF: Kan du til slutt fortelle litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling?

LA: Tegningene er hentet fra Tegneserien Kjære Rikard som jeg gav ut i 2014. Dette er en tegneserie som er bygget på en brevveksling mellom en misjonær som var på Madagaskar fra slutten av 1800-tallet til begynnelsen av 1900-tallet og sønnen hans som bodde på barnehjem hjemme i Norge. I denne tegneserien har jeg plukket ut avsnitt fra brevene som forteller en viktig del av Norges kulturhistorie. Men det er først og fremst en historie om ti år med savn. Om en gutt som blir mann, og ikke minst om kjærligheten mellom far og sønn. I dette prosjektet tegnet jeg med blyant for første gang. Dette gav et helt nytt uttrykk, og i dette prosjektet tegner jeg mye mer naturalistisk enn jeg har gjort før. Dette skyldes både materialet og den historien jeg ønsket å formidle, men også at jeg hadde utviklet meg som tegner siden første tegneserie. Tegningene har tidligere vært vist ved Akershus Kunstsenter.

Mer informasjon om bildet brukt i intervjuet finner du her.