Månedens Tegner: Mari Kanstad Johnsen

Oct 18, 2017

Mari Kanstad Johnsen (født 1981) ble medlem i Tegnerforbundet i 2015. Hennes myldrende, rike univers befolker flere plattformer: bøker, tegneserier, plakater og vegger, bare for å nevne noen. En skarp observasjonsevne kombinert med humor med en viss brodd gir en ekstra dimensjon til hennes arbeider. Om hun kommenterer emosjonelle sinnstilstander eller besjeler fjell føles hennes særegne formspråk like hjemme mellom to permer som i gallerirommet. Mari Kanstad Johnsen bor og arbeider i Oslo.

TF: Mari, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

MKJ: Jeg er utdannet ved KHIO og Konstfack, med hovedfokus på illustrasjon og animasjon under utdannelsen.

I dag arbeider jeg med både personlige kunstneriske prosjekter, illustrasjon på oppdrag, og jeg skriver barnebøker.

TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Kan du fortelle litt om arbeidsprosessen din?

MKJ: Når jeg arbeider med fri prosjekter arbeider jeg hovedsakelig intuitivt med blekk og pensel eller blyant.

Når jeg illustrerer bøker eller lager for eksempel redaksjonelle illustrasjoner arbeider jeg ofte først analogt med blyant, scanner og bearbeider/fargelegger digitalt. For meg er det befriende å kunne arbeide både helt kunstnerisk og selvstendig OG opp mot ulike oppdrag, de to ganske ulike måtene å arbeide på gir energi og nye idéer frem og tilbake.

MKJ: Mye er fragmenter av historier, visualisering av tanker jeg har om forhold mellom mennesker, ulike dynamikker, og rene landskapsbilder. Jeg liker å arbeide med bevegelse, ansiktsuttrykk, kroppsspråk, men også organiske former, fri tolkning av botanikk og dyreriket.

MKJ: Jeg har endel reiser i forbindelse med bøker og workshops i høst, men jeg arbeider også med en (eller flere) artist book jeg vil risoprinte, samt en silketrykk-produksjon.

TF: Hva betyr det å tegne for deg og ditt arbeid?

MKJ: Den raske, intuitive blyantskisseringen er helt grunnleggende for alt jeg gjør, og hvordan jeg utvikler og utvider mitt visuelle univers. Jeg har hele tiden ønsker om å arbeide mer analogt, da jeg ikke liker hvor mye tid jeg tilbringer på datamaskin, men ser også hvordan det å tegne digitalt, med litt mindre kontroll enn jeg har meg blyant, er med på åta streken i nye retninger.

TF: Kan du til slutt fortelle litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling?

MKJ: Dette er landskapsbilder i en større serie av bilder som kombinerer ulike elementer jeg kommer tilbake til i bilder, fantasidyr, fjell, og natur som er en blanding av inspirasjon fra hele verden. De er malt med blått blekk, som for meg assossieres litt med porselen og gammeldags håndverk.