Månedens tegner: Ragnar Aalbu

Jun 1, 2021

Ragnar Aalbu (1966) har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2008. Aalbu har sin utdannelse fra Institutt for grafisk design og illustrasjon ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo. Han arbeider som billedbokforfatter, tegner og illustratør. Et viktig verktøy i hans arbeid er den digitale tegningen. Tegningene er grafiske og visuelle, gjerne iblandet humor, lekenhet, varme og lett absurditet. Med sitt stiliserte formspråk minner hans estetiske uttrykk om norsk plakatkunst på sitt vakreste. Aalbus estetiske retro-utrykk har et billedspråk som treffer mange. Kunstneren har vunnet flere priser for sitt arbeid, blant annet Kulturdepartementets bildebokpris 2018. Aalbu er fra Oppdal, nå bor og arbeider han fra Nesodden. Les mer om kunstneren her.

TF: Ragnar, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

RA: Jeg er utdannet ved SHKS i Oslo, og har holdt på som illustratør siden 1996. Jeg har jobbet for forlag, magasiner, aviser, designbyrå og reklamebyrå, de vanlige kundene. Av mer spesielle ting, kan jeg nevne at jeg også har laget fem frimerker for Posten og utsmykning. Men stort sett har jeg jobbet med bøker, mer og mer med årene. Jeg fikk på et tidspunkt en idé til en bildebok, som Ellen Seip i Cappelen ville gi ut. Den kom i 2004. Etter hvert har det blitt mange bøker som forfatter. Jeg har også illustrert bøker for blant andre Stein Erik Lunde, Helene Uri og Bjørn F. Rørvik (seks bøker om Purriot, mesterdetektiv og purre).

TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Fortell litt om arbeidsprosessen din!

RA: Når jeg skal finne nye idéer eller innfallsvinkler, skjer det gjennom å tegne. Det er en metode som fungerer godt.

Små skisser, tekst og bilder om hverandre. Raske tegninger for å huske eller teste ut en idé, mer utførlige skisser underveis i en prosess: alt foregår med diverse tegneverktøy, i skissebøker eller på løse ark.

Når det gjelder originalene mine, som jo ikke er originaler i rette forstand, fordi alt settes sammen digitalt, så har jeg noen hemmeligheter. Som kanskje ikke er innmari spennende, men vi jobber alle forskjellig.

Jeg bruker klassiske tegneredskaper, og har også en grafikkpresse. Og ikke minst en datamaskin med Wacom tegnebrett. Alt settes sammen der.

TF: Hva inspirerer deg? Jobber du ut fra et tema?

RA: Jeg inspireres av kollegers arbeid, bilder jeg liker, ting jeg leser, musikk og film.

Kan man kalle humor et tema? Jeg ender stort sett opp med å lage forsøksvis morsomme bøker. Mest fordi det faller seg slik. Min siste bok, som kom i fjor høst, var en farse, mye dumskap og kaos, og etterpå måtte jeg snu meg helt rundt og prøve noe nytt. Jeg lurte fælt på hva det skulle bli. Men det løsnet etter hvert.

TF: Hva jobber du med for øyeblikket?

RA: En bildebok som skal ut i høst! Denne gangen en mer alvorlig bok – eksistensiell, til og med, tror jeg.

Historien handler om en gutt som mister katten sin. Og på en måte om døden. Det er min utgivelse nummer 20, så det er et lite jubileum!

TF: Hva betyr tegning for deg/ ditt arbeid?

RA: Tegning og tegnekunnskap er en stor del av grunnlaget for det jeg gjør. Det er verktøy i prosessen og en del av det ferdige resultat. Selv om jeg ikke er helt sikker på om det jeg driver med er tegning, egentlig. Det tok meg mange år å søke medlemsskap i Tegnerforbundet, jeg hadde hørt rykter om at det var bare å glemme det om du ikke tegnet med kullstift. Men dette stemte åpenbart ikke.

RA: Det er illustrasjoner fra bøker, eller tilpassede bokillustrasjoner. Utvalget er gjort med tanke på at de må tåle å være ute av sin opprinnelige kontekst. Det er bøkene som er min hjemmearena, det å se bildene på en vegg synes jeg kan være rart. Men om bildene tåler det, er det veldig fint også.

Se tilgjengelige tegninger av Ragnar Aalbu i vår nettbutikk.