Månedens tegner: Simen Langeland

May 2, 2019

Simen Langeland (1988) er billedkunstner og illustratør med utdanning i visuell kommunikasjon fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2018. Uansett om Langeland tegner på papir eller på store veggflater, inviterer hans detaljerte, fargerike og finurlig utførte tegninger til nærmere betraktning. Mytologiske scener, legender og historiske referanser blander seg med dagsaktuelle saker som flyktningskrisen, forurensning av havet og sosiale medier. Det er en gjenkjennelig og samtidig veldig fremmed historie som Langeland forteller i sine frodige tegninger, og som man bokstavelig talt blir dratt rett inn i. Simen Langeland bor og jobber i Bergen. Mer informasjon finner du på Simen Langelands hjemmeside.

TF: Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

SL: Mitt kunstneriske virke består primært av tegninger, akvarellmalerier og kombinasjoner av disse uttrykksformene. Produksjonen min er gjennomgående detaljert, stilisert og har et meningsfortettet innhold.

SL: Tegning er en viktig del av min arbeidsprosess og jeg begynner alltid prosessen bak akvarellene med blyanttegning både om det er forarbeid til en akvarell eller bare en enkel skisse. Nerven og særpreget i mine kunstverk kommer fra streken i tegningene. Prosessen starter med at jeg tegner/ skisser fantasier på papir, deretter følger bearbeiding og fargelegging av motivet med akvarellmaling.

TF: Hva inspirerer deg? Jobber du ut fra et tema?

SL: Jeg blir inspirert av litteratur, film, filosofi og nyhetsbildet, og i de nyere kunstverkene mine prøver jeg ofte å fange viktige tendenser fra samtiden gjennom tegning. Flyktningskrisen var en konkret utløser til en serie kunstverk rundt temaet emigrasjon. Denne bildeserien inneholder også referanser til mytologi og historie.

SL: For tiden arbeider jeg med en serie kunstverk som er basert på hjembyen min Bergen. Bildene tar utgangspunkt i konkrete steder i byen, men jeg lar egne minner og fantasier prege motivene. Arbeidene fungerer som vinduer inn til en surrealistisk verden, hvor familiære steder er bebodd av fantasivesener. Denne serien skal stilles ut i Bergen tidligst sommeren 2019.

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg/ ditt arbeid?

SL: Tegnestilen min gir billedkunsten særpreg og spennende former, tegning er et viktig fundament i mine motiver. Det kan være en veldig uformelt og enkelt å ta opp penn og papir og starte en tegneprosess.

SL: Arbeidene mine i Tegnerforbundet er en kombinasjon av akvarell- og blekktegning. Motivene kan beskrives som surrealistiske bygningsstrukturer. De skildrer en fabulerende, merkelig og absurd verden hvor bygninger, mennesker og dyr blandes sammen. I arbeidet “Uglestruktur” oppleves hovedmotivet, en blanding av et hus og en fugl, like mye som et levende dyr som en konstruksjon og bygningsmasse.

Tilgjengelige verk av Simen Langeland i Tegnerforbundets salgsavdeling og nettbutikk her.