Velkommen til paneldebatt

Dec 8, 2017

”Forholdet mellom billedkunst og bildebøker”. Paneldebatt med Kjetil Røed, Lene Ask og Hannah Aukland. Moderator: Gerd Elise Mørland.  Tidspunkt: Fredag 08. desember kl.18.

Tegnerforbundets aktuelle utstilling ”Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker 2017” tar utgangspunkt i bildebøker utgitt i Norge i løpet av 2017. Juryen bestod av bildebokrepresentantene i Tegnerforbundets styre: Gry Moursund, Rune Johan Andersson og Lene Ask.

Dette er ikke en utstilling hvor bøker er rangert og der det blir utropt vinnere, men en utstilling hvor Tegnerforbundet ønsker å gi utvalgte bøker fra 2017 ekstra oppmerksomhet. Utstillingen er en feiring av bildeboken, samtidig ønsker vi å gjøre vårt for å fremme bildebokas verdi som egen kunstart og heve kompetansen i diskusjonen om bildeboka.

I sammenheng med utstillingen inviterer vi til panelsamtale hvor forholdet mellom billedkunst og bildebøker blir undersøkt. Er det forskjell på hvordan bildet brukes i bildebøker og kunst? Hva er bildets verdi som historieforteller? Og hvordan står det egentlig til med norske bildebøker? Dette, og flere spørsmål blir drøftet av vårt panel bestående av Kjetil Røed, Lene Ask og Hannah Aukland. Moderator for samtalen vil være Gerd Elise Mørland.

Om deltagerne:

Gerd Elise Mørland er utdannet kunsthistoriker og kurator og har tidligere vært ansatt som sjefskurator ved Kistefos-museet og som prosjektkurator på Henie Onstad Kunstsenter. Hun har skrevet for en rekke magasiner, blant annet for Kunstkritikk og Kunstløftet-avisa. Gerd Elise er tidligere redaktør i Periskop og jobber i dag som direktør for formidling ved Munchmuseet.

Kjetil Røed er utdannet i filosofi og allmenn litteraturvitenskap. Han har i en årrekke jobbet for flere norske aviser og tidsskrifter, blant annet Morgenbladet, Klassekampen, Kunsthåndverk, NUMER, Frieze, Artreview, Artforum og Aftenposten. Han har vært kunstkritiker i Aftenposten siden 2011. Over nyttår tar han over som redaktør i Billedkunst.

Hannah Aukland jobber som lektor i norsk på videregående skole. Hun har i tillegg til lærerutdanning to års kunstutdanning fra NISS. Våren 2017 leverte hun sin masteroppgave i norskdidaktikk, under tittelen «kunsten å skjønne tegninga - en studie av visuelle fortelleteknikker i et utvalg modernistiske bildebøker». For tiden arbeider hun med å utvikle et ph.d-prosjekt innen tematikken visuelt språk i modernistiske bildebøker og bildeboka som narrativt og sekvensielt kunstobjektet. Målet med ph.d-prosjektet er å øke bevisstheten om det narrative potensialet i visuelt språk, blant annet ved å utarbeide en tydelig terminologi som kan benyttes i møtet med moderne, komplekse bildebøker der det visuelle språket har en funksjonell tyngde i narrativet.

Lene Ask er tegneserieskaper, illustratør, forfatter og fotograf. Ask er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen, Universitetet i Praha, Universitetet i Bergen og Rogaland kunstskole. Hun har de siste ti årene arbeidet med tegneserier og bildebøker. I tillegg til å skrive og illustrere egne bøker, har hun også illustrert andres bøker.

Arrangementet er gratis og åpen for alle. Velkommen!