Vi søker redaktør til magasinet NUMER

Oct 9, 2018

NUMER er et tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst med fire utgaver i året. I oktober 2018 ble også NUMER på nett lansert.Tegnerforbundet er eier og utgiver av NUMER.

Stilling.

Vi ser etter en redaktør med oversikt og interesse for tegnefeltet, med gode samarbeidsevner og organisatoriske egenskaper. Erfaring fra magasin- / utgiverbransjen er ønskelig. Redaktør bør ha interesse for artikkelskriving, samt en god formuleringsevne.

NUMERs økonomi ligger til redaktør.

Redaktør vil besitte en 50% stilling med stor frihet til å forme magasinet og fylle det med innhold. Redaktør vil forholde seg til Pressens Etiske regelverk, NUMERs formålsparagraf og redaksjonelle strategi. Redaktør setter selv sammen et redaksjonsråd som skal fungere som rådgivende organ. Minst ett av medlemmene i redaksjonsrådet skal være medlem i Tegnerforbundet.

NUMER kom ut første gang i 1917 som et julehefte til inntekt forTegnerforbundet. Etter fire år og fire utgaver gikk NUMER inn i en lang dvale, men gjenoppsto i ny drakt og med nytt fokus i 1986. Siden den gang har NUMER dekket feltet nasjonalt og internasjonalt, med særlig fokus på illustrasjon, tegnekunst, tegneserier og bokkunst. Magasinet tar pulsen på tegningens og illustrasjonens situasjon, med nyskrevne artikler, reportasjer og intervjuer med aktører innenfor feltet samt anmeldelser av illustrerte bøker, tegneserier og utstillinger. I 2017 vedtok styret i NUMER / TF at tidsskriftet skulle få en digital utgave på internett. NUMER lanserte den digitale utgaven 6.10.18. med anmeldelser, artikler, digitalt visningsrom og aktualiserte saker hentet fra arkivet. (www.numermagasin.no).

2019 blir et spennende år for NUMER, da den digitale utgaven av magasinet skal utformes parallelt med videreutviklingen av papirutgaven. Redaktør bør derfor inneha digital kompetanse.

Stillingen er en 3 års åremål stilling.

For spørsmål vedrørende stillingen kontaktes Hilde Lunde, daglig leder i Tegnerforbundet på epost hilde@tegnerforbundet.no eller på telefon 22 4238 06.

Søknad og CV sendes til: hilde@tegnerforbundet.no og merkes "Søknad redaktør NUMER". Søknadfrist 1.november 2018.