Arrangement

May 21, 2019

May 26, 2019

"Illustrator in Residence": Anette Heramb og Anne Liv Einarsen

Tegnerforbundets årlige prosjekt "Illustrators in Residence" (IIR) har som mål å synliggjøre den høye kvaliteten og mangfoldet som finnes i norsk illustrasjonskunst. Gjennom å la utvalgte aktører fra feltet gjøre Tegnerforbundets prosjektrom til sitt eget i tre uker i mai, vil publikum få innblikk i ulike arbeidsprosesser og større kjennskap til feltet.

Tredje "Illustrators in Residence" i mai er Anette Heramb og Anne Liv Einarsen.

Med sitt prosjekt «Bokstavobservasjonene» møtes Anette Heramb (1981) og Anne Liv Einarsen (1980) for å fabulere rundt alfabetet. Her tar de med trykkbokstaver, stensiler og vil gå i lupen på hva bokstavene kan fortelle. I lengre tid har de brevvekslet bokstaver, ord og bilder. På hver sin kant, i øst og vest svarer de på hverandres innfall. Både bokstav og tegn kan være med på å lage overraskelser og møtepunkter, der de underveis kan samtale og dikte rundt det de ser. Sammen undersøker de forskyvninger, gjenklang og de historiene som oppstår i møtet mellom dem, publikum og i prosjektrommet. Kan de få hjelp til å forme et kapittel? Publikum inviteres til å komme med sine bokstavfunn i løpet av uken, og til å utforske verktøyene.

Anette Heramb bor i Oslo, og har en mastergrad fra Kunsthøyskolen i Oslo. Hun tegner og bygger på arket, og undersøker hvordan handlingen og verktøyet kan være med på å fortelle en historie. Tidligere har hun hatt separatutstilling på Tegnerforbundet, og deltatt i gruppeutstillinger. Hun har vært formidler og holdt workshop for barn og unge på DOGA og ved Henie Onstad kunstsenter.

Anne Liv Einarsen bor i Bergen, og driver A UNIT, vindusgalleri og atelier, i sitt lokalmiljø. Her utforsker hun komposisjoner av tekstfragmenter, bildecollage og installasjon i arbeid med boken og dens plassering. Hun har en mastergrad fra Kunsthøyskolen i Oslo, og har deltatt i gruppeutstillinger bl.a. ved kunstnerdrevne gallerirom. Nå er hun formidler i Kulturkarusellen i regi av Bergen kulturskole.

Link til Facebook arrangement