Utstilling

Dec 21, 2017

Se bilder →

Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker 2017

Det er en tydelig tendens at det visuelle bildespråket får større plass innen litteraturen, både i skjønnlitteratur beregnet på voksne og i bøker for barn og unge. I denne utstillingen tar Tegnerforbundet utgangspunkt i bildebøkene som kom ut i løpet av det siste året. Kan vi se noen tydelige retninger blant årets utgivelser, eller er det noen bøker som skiller seg ut som ekstra interessante?

Med bildebøkene regner vi bøker der det visuelle er hovedelementet i historiefortellingen. Det kan være tegneserier, illustrerte bøker eller ordløse bøker. Bøkene må ha kommet ut på et norsk forlag i løpet av oktober 2016 til november 2017.

Tegnerforbundet ønsker å vektlegge bildebokas verdi som egen kunstart og heve kompetansen i diskusjonen om bildeboka. Siden medlemsmassen i Tegnerforbundet består av både billedkunstnere og bildebokskapere ønsker vi også å undersøke forholdet mellom billedkunst og bildebøker. Er det forskjell på hvordan bildet brukes i bildebøker og kunst? Hva er bildets verdi som historieforteller? Disse spørsmålene vil behandles på et seminar som arrangeres i forbindelse med utstillingen.

Det vil bli vist nærmere 100 bildebøker og tegneserier i utstillingen.

Av de innsendte bøkene har juryen valgt originaler og/eller digitale trykk, samt en animasjon, som vises på Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker 2017.

De 12 utvalgte kunstnerne er:

Fam Ekman: Katten som ikke ville bade (Ena Forlag)

Marianne Engedal/Skinkeape: Fallet (Blokk forlag, antologien Byrjing)

Anna Fiske: Trær jeg har møtt (No Comprendo Press)

Lars Fiske: Grosz (No Comprendo Press)

Alice Bjerknes Lima de Faria: Fuglefesten (Cappelen Damm)

Mari Kanstad Johnsen: ABC (Gyldendal)

Torill Kove: Tråder (animasjonen, Mikrofilm, boka, Cappelen Damm)

Rune Markhus: Googolplex: Verdens største tall (Gyldendal)

Ida Eva Neverdahl: I’m a girl, it’s fantastic (Jippi)

Renate Thor: Sjokolade-Sivert (Cappelen Damm)

Øyvind Torseter: Mulysses (Cappelen Damm)

Magnhild Winsnes: Hysj (Aschehoug)

Juryen besto av bildebokrepresentantene i Tegnerforbundets styre: Gry Moursund, Rune Johan Andersson og Lene Ask som alle tre er erfarne og aktive bildebokskapere.

Arrangementer i utstillingsperioden:

Torsdag 30.11., kl.17.00: Tegnesnakk spesial!
Tegnesnakk er en kveld dedikert til korte kunstnerpresentasjoner. Fem tegnere fra utstillingen vil få fem minutter hver til å presentere seg selv og sitt kunstnerskap. Tegnesnakk legger opp til faglig påfyll og et inspirerende innblikk i tanker og ideer, prosesser og arbeidsmetoder.   Snakkerne er Alice Bjerknes Lima de Faria, Anna Fiske, Lars Fiske, Rune Markhus og Øyvind Torseter som også er noen av de utvalgte i utstillingen.  Arrangementet er åpent for alle.

Fredag 08.12., kl.18.00: ”Forholdet mellom billedkunst og bildebøker”. Panelsamtale med Kjetil Røed, Lene Ask og Hannah Aukland. Moderator: Gerd Elise Mørland.
I sammenheng med utstillingen inviterer vi til panelsamtale hvor forholdet mellom
billedkunst og bildebøker blir undersøkt.  Arrangementet er åpent for alle.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden.