Med inspirasjon fra historien som minimalismen og konstruktivismen, et forhold til byen i stadig forandring og ønske om å uttrykke den lille forskjellen i det daglige som gjør at hver dag likevel ikke er lik, har tegningene et uttrykk av noe nonfigurativt og strengt abstrakt. Motiver som er balanserte og finstemt, samtidig som de rommer alt fra stillhet til spenning og intensitet. Komposisjonen av motivet kombinert med den særegne prikketeknikken gjør uttrykket konsentrert, men ikke strøkent og polert.
Utstillingen i Tegnerforbundet vil bestå av små og mellomstore tegninger utført med penn på tusjpapir bak glass og ramme. De er tegnet med sort blekk og består kun av prikker. Et møysommelig og tidkrevende arbeid og en teknikk Mathisen har utviklet og brukt i ti år. Det ligger en lang ide- og skisseprosess bak hver tegning med tall og beregninger på millimeterpapir og kalkerpapir, ofte med bruk av Fibonaccirekken og det gyldne snitt. Jeg vil unngå figur på bakgrunn i særlig grad og jobber med hele papirflaten ut i fra tanken om en tegning, et ark, en helhet.
Prikketeknikken gir tegningene et lys, en intimitet og en mykhet i det papiret synes gjennom de prikkede feltene som aldri blir helt tett av tusj; så papiret er en viktig del av bildet. De prikkede flatene blir aldri helt jevne, men gir en bevegelighet og uro og gjør at selv de stenge, kalkulerte motivene vil få liv og spill i flaten. Prikkingen kan også gi en tekstural effekt som skaper opplevelsen av rom og luft.
Sara Mathisen (f. 1978) er utdannet ved AHO, Arkitekthøgskolen i Oslo, Strykejernet kunstskole, samt vært privatelev hos professor Jan Valentin Sæther. Hun har tidligere hatt separatutstillinger ved bl.a. Risør kunstforening og Dortmund Bodega, og deltatt på flere gruppeutstillinger.