Tegneklubben

Aug 23, 2018

Sep 23, 2018

Utstillingsåpning torsdag 23. august kl.18.

Theoretical, abstract, hygienic, minimal conceptualism meets

sensitivity, melancholy and feelings in general

Tegnerforbundet er stolte av å starte høsten med Tegneklubben. Utstillingen fyller hele galleriet og er kuratert av Monica Holmen.

Som kurator har det vært min fornøyelige oppgave å få lov til å grave i Tegneklubbens arkiv. Med  lave terskler og takhøyde for det meste, har klubben siden 2004 skapt et trygt rom for frihet og faenskap. Klubben diskuterer, kommenterer og setter på spissen en rekke temaer og forhold i umiddelbar nærhet, men også mye annet besynderlig og absurd, ispedd bruddstykker av tekst og onelinere, i form av tegning, maleri, collage – og alltid på A4-ark.

Klubbens omfattende praksis har generert et arkiv på over 10 000 arbeider, og en mangslungen bildeverden som utvilsomt treffer noe i noen og enhver. Den som sier noe annet, lyver. Møt svette yogamenn, Trump, forslag til kunstprosjekter, logoer og museer, ulydige objekter og bananer, malingskladder, egg og elefanter, og ikke minst absurde tekststykker som tilfører mening i et tilsynelatende meningsløst univers.

Fram fra boksenes støvete mørke har jeg plukket fritt verk etter ravende subjektive impulser, tidvis korrigert av mer intellektuelle reflekser. Noen darlings måtte bøte med livet underveis, men sånn er det alltid.

Monica Holmen

Tegneklubben har siden oppstarten i 2004 hatt en omfattende utstillingsaktivitet, deriblant Kunstgarasjen, Bergen (2018), Trondheim Kunstmuseum - Gråmølna (2018), Madchenkammer, Berlin (2017), Tegnebiennalen, Oslo (2016), Galleri F 15, Moss (2016), Vossajazz (2016), Hydrogenfabrikken, Fredrikstad (2014), Podium, Oslo (2013), Delikatessenhaus, Leipzig (2012), Galleri Trafo, Asker (2011), NoSphere, New York (2011), Grimmuseum, Berlin (2010), UKS, Oslo (2009), Tegnerforbundet, Oslo (2008), Skånes Konstförening, Malmø (2007), og Bergen Kunsthall, Bergen (2005). Tegneklubben er kjøpt inn av Norsk kulturråd.

Arrangementer i utstillingsperioden

Fredag 14. September kl. 18: Samtale med Tegneklubben og kurator Monica Holmen

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.