Arrangement

Oct 9, 2019

Oct 10, 2019

Bokbindingskurs for voksne 09./10. oktober

Bokbindingskursene for voksne som vi arrangerte i oktober 2018 og februar 2019 var en full suksess og hadde stor etterspørsel, noe som er grunnen til at vi setter opp et tredje kurs i oktober.

Kurset arrangeres onsdag og torsdag 09./ 10. oktober i prosjektrommet. Kurset blir holdt av Lisa Bøthun som driver eget bokverksted i Tønsberg, og er spesialisert på håndinnbinding og restaurering av bøker. Bøthun har undervist i bokbinding på Kunsthøgskolen i Oslo, Raulands Akademiet, Aftenskolen i Tønsberg og Steinerskolen i Vestfold. Mer informasjon om Lisa Bøthun og hennes bokverksted i Tønsberg finner du her.

Om kurset

Bokbinding er et gammelt håndverk som appellerer til både den fingerferdige og den kreative. Dette kurset vil vise enkle bokbinderteknikker du kan gjøre hjemme uten for mye spesialutstyr. Vi skal lage minst to bøker med flere legg og stive permer, på den måten får du prøvd ut teknikken og lærer å kjenne materialene.

Onsdag: kl. 11-18

Vi starter med en presentasjon, litt bokbinderhistorie og materialkunnskap før vi setter i gang med å false (brette) ark til skissebok. Så lager vi forsats og gjør klar bøkene til hefting (sying).

Vi hefter arkene før vi limer og skjærer bøkene. Runde bøkene før de fores opp og blir lagt til nattetørk.

Torsdag: kl. 10-17

Materiallære, vi snakker om ulike overtrekk til bøker før vi lager permer til bøkene. Henge bøkene inn i permene, før vi limer ned forsats og legg i press. Losse bøkene og fjerne evt. limrester.

Vi avslutter med framvisning av bøkene og samtale om hvordan fortsette med bokbinding etter kurset.

Du får utlevert et kompendium som viser arbeidsgangen.

Kursavgift kr. 1.250 (inkluderer materialutgifter for begge kursdager).

Det blir mulig å låne verktøy på kurset, men ønsker du å ta med verktøyet hjem kan du kjøpe en verktøyspakke.

Verktøyspakken inneholder Falseben, bokbinderkniv, stållinjal, brytebladskniv og bokbindersyl til kr. 250 kan bestilles ved påmelding til kurset.

I tillegg må du ta med:

Skrivesaker, blyant, papir, viskelær. Arbeidstøy og klut.

Kurset er fulltegnet.

Link til Facebook arrangement