Arrangement

Jun 26, 2018

Jul 1, 2018

"Illustrator in Residence" 26. juni - 01. juli: Anja Dahle Øverbye

Tegnerforbundets prosjekt "Illustrators in Residence" (IIR) ble gjennomført første gang i 2015, og har som mål å synliggjøre den høye kvaliteten og mangfoldet som finnes i norsk illustrasjonskunst. Gjennom å la utvalgte aktører fra feltet gjøre Tegnerforbundets prosjektrom til sitt eget i hele juni, vil publikum få innblikk i ulike arbeidsprosesser og større kjennskap til feltet.

Fjerde "Illustrator in Residence" i juni er Anja Dahle Øverbye.

Anja Dahle Øverbye (1981) vil jobbe med en tegneseriehistorie i løpet av sin prosjektuke i Tegnerforbundet. Her vil publikum få innsyn i arbeidet bak en tegneserie.

Historien som Dahle Øverbye vil jobbe med er den sanne historien om klovnen Nelson og hengebroen ved Great Yarmouth i Norfolk i England. I 1845 skulle klovnen seile ned elven Bure i et badekar trekt av fire gjess. Dette skulle være reklame for sirkuset som skulle til byen. Mange tusen mennesker stimlet til for å se klovnen komme seilende, og i det klovnen kom, samlet seg alle menneskene på den ene siden av hengebroen. Konsekvensen av dette var at broen tippet rundt, og 79 mennesker druknet, deriblant 59 barn. Noe som skulle være en morsom opplevelse, snudde seg til en grusom tragedie. Dahle Øverbye vil fortelle historien fra klovnen sin side, og hvordan han opplevde situasjonen.

Anja Dahle Øverbye er utdannet i Grafisk design fra Kent Institute of Art and Design, England. Hun jobber både med egne kunstprosjekter og illustrasjonsoppdrag, men i de siste årene har hun fokusert mer og mer på tegneserier. Hennes første tegneserieroman "Hundedagar" kom ut i mai 2015, og vant "Årets Tegneserie" under Oslo Comics Expo i 2016.  Øverbyes andre bok "Bergen" kom ut i slutten av mai 2018. I 2016 startet hun Blokk Forlag sammen med Ingrid Flognfeldt Brubaker som satser på tegneserier, fanziner og artist books.

Torsdag, 28. juli kl.17 vil det foregå en "Tegnesnakk - Spesial" med deltagerne i "Illustrators in Residence". Les mer her.

Link til Facebook arrangement