Arrangement

Debatt - Innkjøpsordningen for tegneserier

Feb 17, 2022

Debatt - Innkjøpsordningen for tegneserier

I anledning utstillingen Tegnerforbundets utvalgte 2021 inviterer vi til paneldebatt om innkjøpsordningen for tegneserier torsdag 17. februar kl.17:30.

Deltagelsen er gratis, åpen for alle og krever ingen påmelding.

I panelet sitter Lene Ask, Janicken von der Fehr (fagansvarlig litteratur, Kulturrådet), Espen Holtestaul (No Comprendo Press), Jenny Jordahl og Håkon Strand (Strand forlag). Ordstyrer er Fredrik Rysjedal.

_

Norske tegneseriebøker etablerte seg for alvor på 2000-tallet og i 2012 startet Kulturrådet innkjøpsordningen for nye norske tegneserier. I 2015 ble ordningen oppdatert og innkjøpsordningen for tegneserier ble permanent. I 2020 søkte 37 tegneserier på innkjøpsordningen, 23 tegneserier ble innkjøpt og 14 fikk avslag. I miljøet virker det at interessen for tegneserieskaping er stor. Er potensialet for flere norske tegneseriepublikasjoner større enn det vi ser blir utgitt i dag?

I 2020 demonstrerte ”Tegneserieopprøret”, med hjelp fra Grafill Tegneserier, at tegneseirepotten må økes. Hvordan opplever forlagsbransjen og tegneserieskaperne innkjøpsordningen for nye norske tegneserier slik den er i dag, og hva er fremtiden?

Hvordan stimulerer ordningen til rekruttering? Forbedrer den de økonomiske forholdene og gir den nok trygghet til å satse på kvalitet og bredde i uttrykk og målgrupper? Er ordningen rettferdig innstilt mot hovedaktørene som er nisjeforlagene og de kommersielle? Vi samler representanter fra Kulturrådet, forlagene og utøvere for å diskutere dagens situasjon og forhåpentligvis pensle ut visjoner for fremtiden.

_

Se paneldebatten på Vimeo. Videoproduksjon: Eivind Rutle.

Link til Facebook arrangement