Månedens tegner: Anders Kvammen

Nov 1, 2021

Anders Nordmo Kvammen (1985) er tegneserieskaper og illustratør. Hans debut var tegneserieromanen Ungdomskolen. Et selvbiografisk verk og en oppvekstfortelling om en turbulent ungdomstid. Kvammen dramatiserer ofte personlige historier som vekker følelser som er universelt gjenkjennelige. Kvammen er en historieforteller av de sjeldne og han formidler karakterer og fanger tidsånden på en helt særegen måte. Hans tegnestil er detaljert, samtidig som han forenkler streken med sterke svart-hvitt kontraster. Anders Kvammen har bakgrunn fra Einar GranumKunstfagskole. For Ungdomskolen fikk Kvammen tildelt Brageprisen i 2017. Tegneserieromanen har i løp av høsten 2021 blitt satt opp som teater på Oslo Nye, Trikkestallen i Oslo. Han fulgte opp med romanen Jobb i 2020, en memoar om reisen fra ung til ung voksen. Denne boken ble kåret til årets vakreste bok av både NRK og Klassekampen. Anders Kvammen bor og arbeider i Oslo.

TF: Anders, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

AK: Mitt kunstneriske virke går først og fremst ut på å skape tegneserier. I hvert fall har det blitt slik mer og mer. Det herlige med tegneserier, i hvert fall for min egen del, er at jeg meget sjeldent går tom for inspirasjon. Jeg har alltid et lass med ideer på notatblokka, og om jeg blir invitert til f.eks en antologi eller lignende, så er det bare å velge en av ideene som er relevant og tegne den ut. Det samme gjelder for mine lengre bøker, den siste i det selvbiografiske landskapet, «Jobb» blei veldig lang, men det er fortsatt mye igjen å ta av.

AK: En kollega av meg som jeg en gang reiste med til en tegneseriefestival, satt og tegnet hele tiden. På mange måter ble jeg litt misunnelig av dette - han kunne sitte å tegne for moro skyld, og mesteparten av det som havnet på blokka var gull nok til at det fortjente en plass på f.eks. Instagram. Jeg trenger helst en oppgave, oppgaven i seg selv trenger ikke være mer spesifikk enn at noen sier, tegn tre tegneseriesider, men da er jeg i hvert fall i gang. Det skal mye ro og fred til, f.eks i forbindelse med en ferie, at jeg virkelig finner roen til å tegne «for moro skyld». Når det er sagt synes jeg allikevel hvert sekund av tegneprosessen selv i arbeid er moro.

AK: Jeg blir veldig inspirert av å lese andres verker. I det siste har jeg lest mye Simon Hanselmann, en slager på Instagram, og jeg må si hans underfundige univers har fått øynene mine opp for å lage litt mer burleske greier. Et tema kan være veldig behjelpelig, som jeg nevnte over, for å få tankene mine på gli, og om noen f.eks sier «lag en tegneserie om bolig», da er veien veldig kort til å få ned noe på papiret. «Gjør hva du vil» er kanskje litt verre, men jeg har som regel evnen til å finne noe spennende å lage tegneserie om da også.

AK: For øyeblikket begynner jeg så smått å komme i gang med min tredje tegneserieroman om Aksel (kjent fra Ungdomsskolen og Jobb). Men akkurat i disse dager holder jeg på med en DKS-turne hvor jeg drar fra skole til skole i Oslo og forteller elevene om mitt virke. Dette er i sammenheng med at elevene først har vært og sett teaterstykket «Ungdomsskolen» som er basert på min tegneserie med samme navn. Det er til tider svært krevende, men mest av alt givende, og det er fint å forhåpentligvis kunne inspirere elever til å se nærmere på tegneseriemediet og kanskje sette seg ned etterpå og lage noe selv.

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg/ ditt arbeid?

AK: Foredraget jeg nevnte over har jeg valgt å kalle «Tegneserier er livet». For meg er dette tilfellet. Jeg jobber omtrent hele tiden, hele dagen, og jeg tror også at det er viktig at ens kunstneriske virke skal være en lidenskap for at man skal orke å henge i. For meg har tegningen blitt den store lidenskapen som gjør at jeg lever for å jobbe og ikke omvendt. Jeg føler meg svært privilegert som kan leve av å fortelle historier igjennom tegning, men så har det tross alt vært drømmen min hele livet og jeg har jobbet hardt for å få det til.

AK: Arbeidene mine som jeg selger i Tegnerforbundets salgsavdeling er div. originaler, men også digitaltrykk. De fleste av originaltegningene er hentet fra bøker som Ungdomsskolen og Jobb. Dette er originaler jeg har hatt i arkivet mitt som sjelden ser dagslys, så jeg synes det er fint om de kan nå ut til samlere som setter pris på dem i stedet for at de blir liggende i en skuff.En del av de mer fargesterke arbeidene (digital trykkene) er blant annet hentet fra min etter hvert rikholdige sidegeskjeft som illustratør, og jeg har forsøkt å velge en del av de som har gitt mest tilbakemeldinger i sosiale medier og lignende.

Se tilgjengelige arbeider av Anders Kvammen i nettbutikken.