Månedens tegner: Bjørn Hegardt

Jul 2, 2018

Bjørn Hegardt (1974) har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2010. I sitt kunstneriske virke utfordrer Hegardt grensen mellom tegning og installasjon. Tegningene er preget av grafiske streker i svart og hvit, og får ofte objektkarakter når de forlater det todimensjonale. Arkitektur og geometri, men også organiske former er viktige elementer i hans formspråk. Innholdet i arbeidene har en futuristisk bismak mellom det gjenkjennelige og det ukjente, noe som ofte gir arbeidene en mystisk klang. Bjørn Hegardt bor og arbeider i Berlin og Oslo. Mer informasjon finner du på Bjørn Hegardts hjemmeside.

TF: Bjørn, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

BH: Jeg jobber i hovedsak med tegning, men også med installasjon og publikasjon. En gang i året gir jeg ut FUKT magasin for tegning, som er et prosjekt jeg startet i 1999 når jeg var student på Kunstakademiet i Trondheim. Til FUKT inviterer jeg et internasjonalt utvalg av kunstnere som jobber med tegning, der formålet er å vise en bredde og variasjon av uttrykk og teknikk. Magasinet tillater meg som kunstner å gå inn og ut av rollen som kurator på en spennende måte, der jeg kan kontakte interessante kunstnere, gjøre intervjuer, og jobbe med forskjellige temaer.

Etter å ha jobbet med redaksjonelt arbeid i en periode, så er det fantastisk å gå tilbake til atelierarbeid, og kunne konsentrere seg om egne ideer og prosesser. Samtidig ser jeg på arbeidet med magasinet som en naturlig utvidelse av min kunstneriske praksis.

BH: Før jeg begynner med en ny tegning eller en serie med tegninger, tar jeg utgangspunkt i et billedarkiv jeg har bygget opp gjennom flere år. Der finner jeg bilder - fragmenter av arkitektur eller andre former - som jeg kombinerer og skisser med digitalt – dette bruker jeg som utgangspunkt for tegningen. Ofte har jeg en ganske klar idé om motivet, hva jeg ønsker å få til, men nye ideer kommer også til i løpet av arbeidsprosessen. Jeg jobber mest med svart tusj på papir, noen ganger med kull og en sjelden gang med en eller to farger. Jeg setter ofte opp ”regler” for å redusere valgene, for eksempel når det gjelder materiale. For meg er reduksjon av valg en frihet. Gjennom rammene som jeg setter opp, fungerer min arbeidsprosess best. Selvfølgelig må jeg noen ganger gå inn i det ukjente og utfordre disse rammene, nettopp derfor er de også viktige.

BH: Jeg er veldig interessert i arkitekturtegninger, først og fremst fra tidlig avantgarde, russisk konstruktivisme og Bauhaus bevegelsen – som ikke kun omfatter arkitektur, men også en drøm om et samfunn der kunsten spiller en sentral rolle. En drøm om et utopi, et gesamtkunstwerk, der alt er mulig. Som for eksempel i den russiske arkitektens Krutikov’s tegninger ”Flying Cities” der han presenterer en visjon for en voksende befolkning. Mange av ideene og estetikken fra denne tidsperioden gjenspeiler seg i mine tegninger, der jeg kombinerer elementer fra arkitektur med natur og universet og skaper nye former og innhold. I de seneste årene har jeg jobbet mye med levitasjon som tema, drømmen om å sveve, men også situasjonen der alt faller sammen. I tillegg til tegning, har jeg laget en serie med svevende små skulpturer der jeg bruker elektromagnetisme, samt produsert en bok som heter A Guide to Gravity’s End sammen med kunstneren Theo Ågren.

BH: Jeg er nylig ferdig med en separatutstilling på Kunstgarasjen i Bergen, og nå jobber jeg med et nytt nummer av Fukt magasin, denne gangen med tema tekst og tegning. Lansering blir i september på New York Art Book Fair (PS1), og i Berlin, Friends with Books (Hamburger Bahnhof). I begynnelsen av oktober skal jeg stille ut på Tegnerforbundet. Der kommer jeg til å vise nye tegninger fra 2018 i tillegg til noen objekter, og det blir også lansering av det nye nummeret av Fukt.

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg/ ditt arbeid?

BH: Som mange andre barn elsket jeg å tegne og allerede tidlig ønsket jeg å bli kunstner eller arkitekt – å få tegne hus var en drøm. Men jeg var ikke så interessert i den tekniske biten, så jeg søkte til Kunstakademiet og i løpet av studietiden var tegning en viktig del av mitt arbeid. Det jeg liker med tegning er på den ene siden de ubegrensede mulighetene; det er lettere å tegne en flyvende by enn å bygge. På den andre siden er det begrensingene, ikke minst når det gjelder materialvalg, som jeg liker. Det er et medium som er enkelt tilgjengelig for alle; papir, pen og ideer er det eneste som trengs, det synes jeg er fantastisk med tegning.

BH: I tegningene fra serien Matters of Gravity viser jeg ”umulige” skulpturer der jeg forbinder geometriske former med levitasjon og arkitektoniske elementer. Hver skulptur står eller svever på en sokkel, som spiller på det klassiske konseptet om presentasjon av kunstverk. Ideen til serien, som jeg fortsatt jobber med, kom samtidig som jeg laget elektromagnetiske, svevende små geometriske skulpturer.

For å se arbeidene til Bjørn Hegardt i vår nettbutikk, klikk her.