Per Dybvig (født 1964) ble medlem i Tegnerforbundet i 1999. Om han jobber med illustrasjon eller billedkunst er tilnærmingen direkte, spontan og uredd. Med sine lekne og energiske tegninger er han for mange en kjent og kjær ledsager gjennom barnelitteraturen. Han står blant annet bak illustrasjonene til bokseriene om Svein og rotta, og Reven og grisungen. I 2015 debuterte han som forfatter med boken Jegeren. I Jegeren, som er illustrert av Dybvig selv, maner han med syltynne pennestreker fram en hardkokt krimhistorie fra skogen. Per Dybvig bor og arbeider i Stavanger og Berlin.
TF: Per, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?
PD: Jeg arbeider med utgangspunkt i tegningen som medium og har mitt virke som kunstner i Stavanger og Berlin. Som tegner arbeider jeg med bokillustrasjon samt egne frittstående prosjekter. Jeg liker å ha forskjellige prosjekter gående samtidig, dette spenner blant annet mellom animasjon, tegninger i storformat eller mindre, mer detaljerte arbeider.
TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Kan du fortelle litt om arbeidsprosessen din?
PD: Det er sjeldent jeg lager skisser i forkant fordi jeg liker å arbeide veldig direkte. Noen ganger detaljert, milimeter for milimeter – andre ganger nærmest med knytteneven på veldig store formater. Det finnes ytterpunkter i måten jeg arbeider på, også rent tegneteknisk. Tegneredskapet spiller en vesentlig rolle, som for eksempel i boka «Jegeren- en fortelling fra skogen», Cappelen Damm, 2015; her er tegningene gjort med en penn som er så tynn at du blir tvunget til å tegne i et sakte tempo. Dette er for meg veldig detaljerte tegninger som oppstår fordi tegneredskapet er så skjørt at det må behandles deretter. Animasjonsfilm tegnes for hånd, og er et arbeid som preges av direkte og raske tegninger. Samtidig brytes rytmen i tegningene ved hvert «klikk» på kameraet som også gjør dette til en tidkrevende prosess.
TF: Hva inspirerer deg? Jobber du ut fra et tema?
PD: Det å tegne er i seg selv en drivkraft. Inspirasjon kan komme allested fra, og når man minst aner det. Det kan være en setning, noen eller noe man ser, en lyd eller annet. Innenfor animasjon for eksempel, hvor jeg også jobber med et lydbilde, kan selve lyden være utgangspunktet for handling og tegning.
TF: Hva jobber du med for øyeblikket?
PD: Jeg jobber med diverse bokprosjekter, en ny animasjonsfilm og arbeider frem mot en utstilling i Galleri Opdahl i 2018.
TF: Hva betyr det å tegne for deg og ditt arbeid?
PD: Jeg tegner hver dag og har gjort det så lenge jeg kan huske. Det betyr at tegning er svært viktig for meg.
TF: Kan du til slutt fortelle litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling?
PD: Tegningene er fra boka Jegeren. En fortelling fra skogen og bygger på et tresnitt av Georg Pencz, datert til 1535 som har tittelen Hasen fanger die Jäger. Boka handler i utgangspunktet om jeger, hare og hund -og det universet som oppstår når rollene snus på hodet. Dyrene går på to bein, kjederøyker, drikker og truer hverandre med pistol og jegeren jaktes.