Arrangement

Jun 19, 2018

Jun 24, 2018

"Illustrator in Residence" 19 - 24. juni: Katarina Caspersen

Tegnerforbundets prosjekt "Illustrators in Residence" (IIR) ble gjennomført første gang i 2015, og har som mål å synliggjøre den høye kvaliteten og mangfoldet som finnes i norsk illustrasjonskunst. Gjennom å la utvalgte aktører fra feltet gjøre Tegnerforbundets prosjektrom til sitt eget i hele juni, vil publikum få innblikk i ulike arbeidsprosesser og større kjennskap til feltet.

Tredje "Illustrator in Residence" i juni er Katarina Caspersen.

I løpet av sin prosjektperiode i Tegnerforbundet vil Katarina Caspersen (1992) videreutvikle sitt masterprosjekt som omhandler fenomener som masseturisme og utilgjengeliggjøring av verden rundt oss. Istedenfor tradisjonelle tegneredskaper bruker Caspersen film og papp. Verket er en installasjon av live kameraer fra hele verden som prosjekteres på esker som blir til et arkitektonisk byggverk i rommet. Verket handler om å se, og eskene danner fokuserte utsnitt, nærmest som en tegneserie der levende bilder forteller en historie.

Katarina Caspersen avslutter sin mastergrad i grafisk design og illustrasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo i juni 2018. Hun kombinerer fagene illustrasjon og scenografi og vil vise illustrasjonsfeltet med et nytt blikk og et annet perspektiv. Caspersen har hatt flere illustrasjonsoppdrag for Gyldendal forlag og ulike tidsskrifter som Kunsthåndverk, ERGO og Røyst. Hun har deltatt på kollektivutstillinger i både inn- og utlandet som ved Bergen Art book fair, Museet for samtidskunst, Oslo, Kristiansand Kunsthall og Galleri Zeitzone, Berlin.

Torsdag, 28. juli kl.17 vil det foregå en "Tegnesnakk - Spesial" med deltagerne i "Illustrators in Residence". Les mer her.

Link til Facebook arrangement