Arrangement

May 7, 2019

May 12, 2019

"Illustrator in Residence": Hilde Hodnefjeld

Tegnerforbundets årlige prosjekt "Illustrators in Residence" (IIR) har som mål å synliggjøre den høye kvaliteten og mangfoldet som finnes i norsk illustrasjonskunst. Gjennom å la utvalgte aktører fra feltet gjøre Tegnerforbundets prosjektrom til sitt eget i tre uker i mai, vil publikum få innblikk i ulike arbeidsprosesser og større kjennskap til feltet.

Første "Illustrator in Residence" i mai er Hilde Hodnefjeld.

Hilde Hodnefjeld (1966) vil jobbe med et tegneserieprosjekt i løpet av sin prosjektuke i Tegnerforbundet. Her vil publikum få innsyn i arbeidet bak en tegneserie.

Historien som Hodnefjeld vil jobbe med er for unge mellom 10 -14 år. Den forteller om Kitty, en jente på cirka 12 år i 2018, som leser Anne Franks dagbok. Kitty har en mormor. Mormoren skjuler noe for Kitty, og det er noe med det eksemplaret av Anne Franks dagbok, som Kitty har stjålet fra mormorens bokhylle. Kitty får kontakt med Anne Frank gjennom dagboken. Det viser seg at hennes egen mormor var naboen til Anne Frank før hun og familien gikk i dekning i 1942. Uforklarlige ting skjer. Kitty havner i 1942 og møter Anne Frank. Hun oppdager hvem det var som ringte det grønne politiet og som medførte at alle de åtte menneskene som skjulte seg i bakbygningen ble arrestert og sendt til konsentrasjonsleir. Historien handler også om hva vennskap kan være eller ikke være.

Hilde Hodnefjeld, utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, er en prisbelønnet illustratør av både egne og andres bøker. Hun har bl.a. skrevet bildebøkene "Lykke og ulykken" (Cappelen Damm, 2019), "Tenk om..." (Mangschou forlag, 2012) og "Hvis det ikkje fantes biler" (Mangschou forlag, 2011). Hodnefjeld har mottatt flere priser, bl.a. gull i Visuelt-konkurransen for bokomslag og diplom for bildeboka ”I huset bortenfor”. Hilde Hodnefjeld bor og jobber i Oslo.

Link til Facebook arrangement