Arrangement

May 14, 2019

May 19, 2019

"Illustrator in Residence": Mari Martens Kristoffersen

Tegnerforbundets årlige prosjekt "Illustrators in Residence" (IIR) har som mål å synliggjøre den høye kvaliteten og mangfoldet som finnes i norsk illustrasjonskunst. Gjennom å la utvalgte aktører fra feltet gjøre Tegnerforbundets prosjektrom til sitt eget i tre uker i mai, vil publikum få innblikk i ulike arbeidsprosesser og større kjennskap til feltet.

Andre "Illustrator in Residence" i mai er Mari Martens Kristoffersen.

Prosjektet som Mari Martens Kristoffersen skal jobbe med i løpet av sin prosjektuke i Tegnerforbundet er en videreføring av et research prosjekt av Kifah Fanni, i regi av A.M. Quattan Foundation, Ramallah. Prosjektet undersøker hvordan barn og unge kan tilegne seg kunnskap gjennom animasjonsmediet. Hvordan kan animasjon bidra til at barn og unge lærer å uttrykke seg gjennom ulike materialer, og i beste fall føre til økt evne å påvirke, forandre og ytre seg i samfunnet?

Arbeidet i Tegnerforbundet vil bestå i å utvikle videoguider av ulike modelleringsprinsipper og teknikker i plastelina og papp. Guidene vil være et verktøy som barn og unge kan bruke for å modellere egne dukker og scener til bruk i animering. Teknikkene er utviklet i samarbeid med barn og unge, tilpasset ulike aldre og fingre.

Mari Martens Kristoffersen (1976), utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo, jobber i ulike teknikker som tegning, videoanimasjon og installasjon. Hun har hatt flere utstillinger i inn- og utlandet som ved Goethe Institutt, Ramallah, House of Foundation, Moss, og RAKE visningsrom, Trondheim. Mari Martens Kristoffersen bor og jobber i Catalonia, Spania.

Link til Facebook arrangement