Prosjektrom

Plommehagepartitur - Elida Linge og Mari Kvien Brunvoll

May 21, 2021

-

Jun 27, 2021

Installasjonen Plommehagepartitur av Elida Linge og Mari Kvien Brunvoll som vises i Tegnerforbundets prosjektrom 21. mai - 27. juni, er del av gruppeutstillingen Årstider – Der jeg er som foregår i Hovedøya Kunstsal i samme periode. Utstillingen presenterer tolv kunstnere med med tilknytning til fylket Møre og Romsdal.

Deltagende kunstnere: Marit Helen Akslen, Marianne Skjong, Bent Erik Myrvoll, Ida Madsen Følling, Siv Bugge Vatne, Elida Linge, Mari Kvien Brunvoll, Gjertrud Hals, Anne Sara Loe, Ine Harrang, Brit Dyrnes og Siri Skjerve.

Kurator: Helga- Marie Nordby.

Da kurator Helga-Marie Nordby takket ja til invitasjonen fra Møre og Romsdal kunstsenter i november 2019, om å kuratere en utstilling i Oslo med kunstnere fra vestlandsfylket, var det ingen som ante hva som ventet oss: en pandemi som har holdt oss i et jerngrep i over et år.

Kunstnerne har befunnet seg i Møre og Romsdal, kuratoren på Fyn i Danmark. Alle atelierbesøk og samtaler har foregått på zoom eller facetime, og utenfor vinduene våre har årstidene skiftet fra vår, sommer, høst, vinter, til vår igjen.

Utstillingen Årstider – der jeg er, er et forsøk på føre disse samtalene sammen, å koble mennesker i tid og rom, reflektere over nyansene i felles erfaringer, om tilstedeværelse og nærhet til sine omgivelser, om sykluser, gjentakelsene i naturen, i et menneskeliv, i historien.

Årstider – der jeg er er støttet av Møre og Romsdal fylkeskommune og Norsk Kulturråd

Åpningstider Hovedøya Kunstsal: tor- søn 12- 17

Om Plommehagepartitur

Plommehagepartitur er en serie med tegninger og et musikalsk flerkanalsverk i flere satser. Tegningene som baserer seg på det repetitive arbeidet og de bestanddelene som finnes i en av plommehagene til Elida Linge, tjener både som en oppskrift og som et referat, siden hagen fortsatt finnes og gårdsarbeidet med frukttrærne blir gjentatt år etter år. Papiret det er tegnet på, stammer fra tidligere generasjoner på gården til Elida. Mønsteret på det arvede papiret gjentar seg slik arbeidet i hagen gjentar seg – skjæring av tre, oppbinding, gjødsling, tynning, plommesorter, vanning, plukkeinstrukser, grasslått og høsting.

Mari Kvien Brunvolls musikk skaper rom innimellom trærne, avstand og nærhet. Samtidig søker Brunvoll personlighet hos trærne i hagen, og til hagen som helhet. Hun ser hagen som et kor av tankestrømmer, uavsluttede tankerekker fra parallelle rom og tider. Brunvoll bruker gjerne utdrag fra setninger og ord, spinner de rundt, baklengs og fremlengs i en endeløs leting etter mening. Som i mye annet av Brunvolls arbeid, blander hun sin egen stemme med analoge synther, trommemaskiner, sitere, perkusjonsinstrumenter, selvbygde objekter og intrumenter, samt opptak av omgivelser.