Bjørn Winsnes

Sep 11, 2014

Oct 5, 2014

Eventyrlige detaljer

Som pensjonist la fotograf Bjørn Winsnes (1925 – 2012) vekk kameraet for godt, til fordel for blyant, tusj og pensel. I denne utstillingen får publikum se de detaljrike, historiefortellende og humoristiske illustrasjonene som tidligere har vært forbeholdt Winsnes barn og barnebarn. Deres farfar planla aldri å publisere disse tegningene, men ble overtalt i sine siste leveår. Nå ser barnebarna frem til å dele gleden ved å lete etter den seksbeinte grisen i ’Eventyrtegningen’, finne det elskende paret i ’Partyhuset’ og forundre seg over ’Det umulige tivoliet’.

Bjørn Winsnes (1925 – 2012) startet sin karriere som fotograf i de norske politistyrkene som ble opprettet i Sverige under den 2. verdenskrig, og fortsatte hele sin yrkesaktive karriere som fotograf. Han var en av stifterne av Norske Reklamefotografers Landsforening, Forbundet Frie Fotografer og Kreativt Forum. Han arbeidet bl.a som fotografisk jurymedlem i Aftenpostens A-magasin og som tegner i Dagbladet under vinterolympiaden i Oslo i 1952 og sommerolympiaden i Helsingfors samme år.