Utstilling

Nov 19, 2017

Se bilder →

Meget begavede dyr

Bildeboka ”Lille Olle” handler om en begavet gris som gir sitt hjerte og sjel til fiolinspill. Selv med foreldre som setter ham ut i skogen, sultne kråker som ønsker seg en helstekt gris, og uhyre vanskelige spilleforhold på grillen, holdt han fokus. Og får sin belønning. Dette viser oss hvor ensom og tornefull kunstens vei er. Kanskje særlig for en gris. Utstillingen viser originaler i pastellkritt.

Utstillingen viser også frittstående tegninger med motiver av forskjellige musikkinteresserte dyr, i ulike teknikker.

Bo Gaustad er tegner, illustratør og forfatter. Hun har illustrert ca.  40  bøker, 15 av dem er bildebøker. Fire med egne tekster: ”Haren Henriette og andre vers” (2007), ”Dessert” (2011), ”Bøllene” (2013),  ”Lille Olle – et begavet lite svin” (2017).

Gaustad har deltatt på en rekke utstillinger, er innkjøpt av  Nasjonalbiblioteket, og har mottatt flere priser, bl.a. Kulturdepartementets Illustrasjonspris (2013, 2015), Gull i Årets Vakreste Bøker (2014), og mottok i år Riksmålsforbundets Barne- og Ungdomsbokpris for ”Lille Olle”.

Arrangementer i utstillingsperioden

Søndag 22. oktober kl. 13: Kunstnersamtale med Eli Hovdenak, Anna Fiske og Bo Gaustad

Tirsdag 31. oktober kl. 17: Boklansering ”Lille Olle – et begavet lite svin”, Bo Gaustad