Daniel Lynau

Jan 5, 2018

Feb 4, 2018

Utstillingsåpning fredag 05. januar kl.18.

Daniel Lynau inviterer publikum til å gå over, gjennom og inn i sin stedsspesifikke tegneinstallasjon. I Tegnerforbundets ytre del har Lynau fått fritt spillerom og gjenskapt gallerirommet i sitt eget tegneriske bilde. Tegneredskapet er svart tape, og streken er voldsom, abstrakt og fri.

Daniel Lynau:

Daniel Lynau:Tegningene mine spenner fra narrative fortellinger i mindre formater, til voldsomme,store abstrakte tegninger med maleriske problemstillinger. Hva er forskjellen på streken når den danner en figur – og streken som avtrykk av en handling - tegning som noe performativt?Jeg bestemmer meg for en retning i rommet og jobber innover. Jeg er spesielt interessert i overgangene mellom vegg og gulv. Når streken fortsetter fra en flate til en annen skjer det noe med vår oppfattelse av rommet. Gjennom strekens størrelse og fysiske nærvær etablerer tegningen sin egen omgivelse, sitt eget fysiske rom. Ved å la streken uanstrengt fortsette mellom vegg, gulv og tak, som om det var en flate, virker rommet nesten flatt. Det er omvendt av det man ofte prøver å få til med en tegning, å skape en illusjon av et rom. Tegningen er stor og kroppslig. Den må erfares gjennom bevegelse i rommet. Når man beveger seg innover endres tegningen i takt med bevegelsene. Det er en kraft i den tegnede streken. Ulike holdninger, gester, hurtighet og temperaturer er med på å definere tegningens språk. Det jeg har tegnet lagres i kroppen og i hånden som erfaringer. Jeg prøver ofte å tegne på ulike måter for å utvide mitt eget erfaringsarkiv, for senere ha et bredere spekter å spille på. Etter hvert husker armen at den har tegnet før – dette er både en styrke og en svakhet. En styrke fordi den blir trygg, og nærmest jobber automatisk, en svakhet fordi den blir trygg, og nærmest jobber automatisk. En stor del av tegningens styrke finnes i det uventede

Daniel Lynau (født 1985) bor og arbeider i Oslo. Han har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo, Westerdals og Einar Granum kunstfagskole. Lynau har deltatt i en rekke kollektivutstillinger i Norge og har mottatt diverse stipend. Utstillingen i Tegnerforbundet er hans første separatutstilling i Oslo. Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Arrangementer i utstillingsperioden

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer av arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.