Heidi Øiseth

May 31, 2018

Jul 1, 2018

Velkommen til utstillingsåpning torsdag 31 mai kl.18.

Behind the layers,

you will maybe find the surface

Heidi Øiseth tegner med kull og tusj på store lerretsstykker. I sine markante og tidskrevende arbeider tar hun opp temaer som håndverkstradisjoner og kvinnens rolle i kunsten og hverdagen.

Jeg viser arbeider der stofflighet og strukturer kan minne om avleiringer, korrosjon og slitasje. Arbeidene kan også minne om vevde tepper, eller stoffer, men har oppstått gjennom en sakte intuitiv og nitid tegneprosess. Materialbruken er begrenset til upreparert lerret, tusj, kull og pastellkritt. Strukturer legges over myke tusjavleiringer og skaper kontraster, der ett lag dekkes av et annet. Fordi mine arbeider blir til over tid, gir det mulighet til refleksjon, nærhet til følelser og selvforståelse.
I en verden der alt stadig går raskere, er jeg opptatt av det sanselige, meditasjon og ro, langsomhet og nærvær, det varige og ivaretagende. Vi trenger historiene, tradisjonen og fellesskap for å vite hvem vi er, bearbeide livene våre og for ikke å bli usynlige.
Utstillingen søker også å uttrykke det usagte som går på tvers av kulturelle grenser og er vevd inn i kvinners liv verden over. Det usagte ligger under den tette flaten, ubevegelig og skjørt (Heidi Øiseth).

Heidi Øiseth (f. 1961, Oslo) har sin utdannelse i tegning fra Oslo Tegne- og maleskole, Granum Kunstfagskole og Nydalen Kunstskole. Øiseth har hatt separatutstillinger og har deltatt på kollektive utstillinger på Tegnerforbundet, Tegnebiennalen, Høstutstillingen og ved flere anledninger på Østlandsutstillingen. Ved tre anledninger har hun også stilt ut i Tyskland, gjennom et Tysk-Norsk samarbeid mellom Østlandsutstillingen og Landeskulturverband Schlesswig-Holstein.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Arrangementer i utstillingsperioden

Søndag 3. juni kl. 13: ’Møt kunstnerne’. Heidi Øiseth og Janne Kruse holder omvisning i utstillingene sine.

Torsdag 21. juni kl. 17: Samtale mellom Heidi Øiseth og Ina Åsheim

Arrangementene er gratis og åpne for alle.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.