Illustrator in residence

May 31, 2015

7.-13. MAI:

ALICE LIMA DE FARIA

Alice Lima de Faria er illustratør og scenograf. Hun jobber for tiden med en billedbok for barn som heter ’Det var ikke jeg, sa Robinhund’. Hun står for tekst og bilde og boken kommer ut i Norge høsten 2015 på Cappellen Damm og på forlaget Natur och Kultur i Sverige. Boka handler om Robinhund, en hund som går seg vill i den store verden uten sin bror. Den passer for barn i 4-7-årsalderen, og for barn som føler at de ikke ’passer inn’. Illustrasjonsteknikken i denne boken er en blanding av tegning og papircollage.

– När jag jobbar med illustrationerna tänker jag precis likadant som om det vore en scenografi. Jag försöker vidga berättelsen i bilderna genom att alla element, så som teknikval, strukturer, karaktärer, färger och rytm, ska vara med och berätta.

Alice Lima de Faria er utdannet ved Danmarks Design Skole og har en Master fra Högskolan för Design och Konsthantverk ved Göteborgs Universitet. Som scenograf har hun blant annet arbeidet med teater, kortfilm og spillefilm. Hun har en omfattende produksjon av redaksjonell-, bokomslags- og billedboksillustrasjoner bak seg og har vunnet gull i Visuelt og i Årets vakreste bok. Til høsten debuterer Lima de Faria med egenskrevet billedbok: ‘Det var ikke jeg! sa Robinhund’.

15.-21. MAI:

MARIANNE GRETTEBERG ENGEDAL OG ØYVIND RUSTAD JOHANSEN

"Sagnet om spydmorderen."

– Spydmorderen er for de fleste en ukjent fyr, derfor vil vi lage en kort animasjonsfilm for å vise hvem han er og hvordan han opererer i den norske fjellheimen. Filmen skal være på rundt 5 minutter, tegnes for hånd og animeres digitalt. Uken vi er i Tegnerforbundet vil vi jobbe med både tegning og animering.

Øyvind Rustad Johansen (1986) Hamar Utdannet illustratør og grafisk designer fra NKF og London Metropolitan University. Jobber frilans som illustratør og rekvisittassistent i TV-produksjoner.

Marianne Gretteberg Engedal (1986) Haugastøl Utdannet illustratør fra NKF og Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Jobber frilans som illustratør og animatør i tillegg til å drive en kafé.

22.-28. MAI:

FREDRIK RYSJEDAL

For mange er nok tegneserier på skjerm noe ukjent. Men vi har faktisk en digital tradisjon som strekker seg tilbake til 80-tallet, da det første dataspillet ble laget, samt en analog tradisjon som strekker seg helt tilbake til 1658, med Laterna Magica. Billedfortellinger for skjerm har hatt mange former opp gjennom årene. I dag kan du lese nettserier på nettet, og du kan laste ned serier til lesebrettet ditt fra nettbutikkene. Det du vil oppdage når du trer inn i den digitale tegneseriens verden, er at de finnes i mange ulike format, og det er dette som fascinerer Fredrik Rysjedal.

Fredrik Rysjedal (f.1980), er illustratør og tegneserieskaper fra Leirvik i Sogn. Han arbeider i dag som stipendiat på Kunst og designhøgskolen i Bergen, der han jobber med kunstnerisk utviklingsarbeid i fagområdet skjermbaserte tegneserier. Målet med stipendiatet er å øke fagforståelsen rundt det digitale tegneseriemediet og lære å bruke det på de gjeldende premissene som skjermen gir. Fokuset i prosjektet har vært møtepunktet mellom stillbilde og film, og det er det han vil arbeide med i Tegneforbundets prosjektrom ”Artist in Residence”.