Ingeborg Kvame

Oct 2, 2020

Nov 8, 2020

Utstillingsåpning 01. oktober kl.18.

Stilleben

Tegnerforbundet presenterer utstillingen Stilleben av Ingeborg Kvame. Utstillingen består av et utvalg tegninger og trykk laget av pressede planter. Kvame skildrer et poetisk møte mellom planten og arket, botaniske materialer som utsondrer stille forgjengelighet, transformasjon og sporene som er igjen etter en livssyklus. Betrakteren inviteres inn til et landskap som flyter mellom lyse, luftige tomrom og stofflige elementer.

Når jeg presser en blomst blir den preservert og plassert i en mellomfase, syklusen blir brutt - blomsten er død, men den visner ikke bort. Den holder i seg et minne om både livet og døden. Den får et nytt, stille liv. (Ingeborg Kvame)

Ingeborg Kvame (1978) bor og arbeider i Stavanger. Hun har sin utdanning fra Grays School of Art (Robert Gordon University) i Aberdeen, Skottland. Kvame har hatt flere separatutstillinger, blant annet på Rogaland kunstsenter og Grunerløkka Kunsthall, i tillegg til å ha deltatt på en rekke gruppeutstillinger, inkludert Tegnebiennalen i 2016. Hun er representert i samlingen til Stavanger Kunstmuseum, Haugesund Kunstforening og Royal Scottish Academy of Art & Architecture.

Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond og Stavanger Kommune.