Ingri Haraldsen

Sep 19, 2019

Oct 27, 2019

Utstillingsåpning 19. september kl.18.

Caught up in Awareness

Tegnerforbundet ønsker velkommen til Ingri Haraldsens utstilling Caught up in Awareness. Haraldsen utstilling kan ses som en installasjon satt sammen av verk i ulike materialer. Hun viderefører tema fra sine siste utstillinger med fokus på kvinnens rolle i et historisk og mytologisk perspektiv. Åpningen innledes av et samarbeidsverk mellom Ingri Haraldsen og Ingvild Langgård, der siste brikke i installasjonen faller på plass. Denne korte seansen starter kl. 18.15 presis!

Overordnet utgangspunkt for min utstilling er kvinnens rolle i samfunnet sett i et lett tåkete mytologisk, psykologisk og arkeologisk lys. Kvinnen har gjennom tidene vært myteomspunnet, særlig for det andre kjønn. Hun har vært bundet opp mot forventninger og det har blitt stilt strenge krav til selvbeherskelse og framtoning. Utstillingstittelen kan leses som det å være fanget i seg selv, i sitt eget sinn, i sin bevissthet. Det å la noe gå for langt og lage en avstand både psykologisk og i det digitale liv. Når jeg-et er hovedfokus kan et tunnelsyn oppstå og individet som står i sentrum isoleres. Primært er vi flokkdyr og har et naturlig behov for å se oss selv i sammenheng med andre. Utstillingen vil være sammensatt av delvis abstrakte, delvis konkrete historier presentert gjennom tegninger i ulike formater, skulpturer, tekstiler, video og lyd.

- Ingri Haraldsen

Ingri Haraldsen (f. 1984, Alstahaug) har sin utdanning fra Høgskolen i Oslo og Det Baskiske universitet, Bilbao, Spania. Haraldsen har hatt utstillinger ulike steder i Norge og deltatt på flere gruppeutstillinger i inn- og utland. Hun har utført utsmykninger og er innkjøpt av bl.a. Oslo kommunes kunstsamling, Nordland fylkeskommune og Statoil (Equinor). Dette er Haraldsens første utstilling i Tegnerforbundet.

Vi gjør oppmerksom på at utstillingen bl.a vil bestå av hestehår og høy, i tilfelle allergier.

Utstillingen er støttet av Oslo kommune og Billedkunstnernes vederlagsfond.

Arrangementer i utstillingsperioden

20. oktober kl. 14: Samtale mellom Ingri Haraldsen, Ingvild Langgård og Monica Holmen.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver tirsdag kl. 16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer, følg med på vår hjemmeside og Facebook.