Mattias Eliasson

Oct 1, 2021

Nov 7, 2021

Utstillingsåpning 30. september kl.18.

WE COULD TURN THE DARKNESS INTO LIGHT

YOU DON´T HAVE TO FEEL SO LONELY

I denne utstillingen utforsker kunstneren tid og tidsaspekt gjennom å undersøke hva det er som eksisterer akkurat nå. Det gjør han gjennom det han selv kaller for smakløs estetikk i en installasjon som blander skulptur, tekst og tegning. Kunstnerens assemblage er dagligdagse objekter som han finner rundt seg. Disse masseproduserte materialene gjenbrukes gjennom en bearbeidingsprosess. Eliassons found objects har lav status og kan fremstå som søppel for noen, men hos kunstneren får de en ny betydning. I dette kan det leses en kritikk av det uholdbare over alt som produseres i vår tid. Gjennom å gi et objekt en ny status oppfordrer kunstneren publikum til refleksjon. Kunstneren blander et flyktig og spontant utrykk med mer gjennomarbeidede og tidkrevende objekter. Således utfordres vårt tidsaspekt. Dette er en utfordrende og en overraskede utstilling, som vil trekke oss ut av det komfortable og som oppfordrer til refleksjon.

vid en vandrande lampa syns hela rummets höjd, upptagen av fläckar med beläggning, torna upp sig över väggen som med sitt dörrhandtag har möjlighet att öppna och oväntat släppa in ett ännu större stycke.
ramlande rör sig tillvaron i sidled, släpar sig framåt längs med golvet.
slutet på sagans start på sömnen, takhöjdens värmande ånga blev som vägen igensnöad men öppnades när ljuset föll igenom, ett slutet hav med en stig i mitten.
lövverk som ingen vind slår emot, en avgrund intill skenet ifrån mittens roterande som blandas i hopsydd islossning.

(Teksten er et utdrag fra installasjonsverket «Hörnan» som vises i utstillingen.)

Mattias Eliasson (f. 1983 i Sverige) er utdannet ved den Kongelige Kunsthøgskolen i Stockholm og fra Rietveld Academie i Amsterdam. Kunstneren har hatt en rekke soloutstillinger i Sverige, og gruppeutstillinger i Stockholm, Malmø og Amsterdam. Nå stiller han ut for første gang i Norge. Eliasson bor og jobber fra Malmø.

Utstillingen er støttet av Konstnärsnämnden og Stiftelsen Längmanska Kulturfonden.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook. Arrangementene er gratis og åpne for alle.

_

I anledning utstillingen har numermagasin.no gjennomført et intervju med Mattias Eliasson.