Utstilling

Feb 8, 2018

Mar 11, 2018

Se bilder →

Velkommen til utstillingsåpning torsdag 8. februar kl.18.

Mette Stausland og Robert Wood er to godt etablerte kunstnere som i februar stiller ut sammen i Tegnerforbundets galleri. Omdreiningspunktet i Stauslands og Woods kunstnerskap er tegning i et utvidet perspektiv, med arkitektoniske modeller og energiske blyanttegninger som verksbase.

Stausland og Wood arbeider begge med et utvidet tegnebegrep. Selv om de deler felles interesser og tilnærmer seg prosesser på lignende måter, inntar de veldig ulike kunstneriske posisjoner. Stauslands bruk av tegning er preget av en energisk, intuitiv og spontan måte å tilnærme seg form, mønster, format og uttrykk på.

Woods arbeider er derimot tredimensjonale. I arbeidene sine foreslår og formgir han strukturer og rom som visualiserer erfaringen av erindring og rekonstruksjon, ved å overta prinsipper fra arkitektoniske modeller.

Mette Stausland (f.1956 i Kristiansand) har sin utdannelse fra Vestlandets Kunstakademi, Kunstakademiet i Stockholm og Jan Van Eyck Academie i Maastricht. Hun er tilknyttet galeriet Rosenberg, Zürich. Kunstneren har hatt flere utsmykningsoppdrag i Norge, og hun er representert i mange private og offentlige samlinger i inn- og utlandet. Stausland bor og arbeider i Nordjylland i Danmark.

Robert Wood (f.1957 i Toronto, Canada) har sin utdannelse fra Glasgow School of Art. Han har bak seg en akademisk karriere bl. a. som Senior Lecturer i Fine Art ved University Falmouth i Cornwall UK. Siden 2012 har han gjort flere prosjekter i samarbeid med Mette Stausland, og har hatt flere utstillinger i Tyskland, Sveits, Danmark. Wood bor og arbeider i Nordjylland i Danmark.

Arrangementer i utstillingsperioden

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.